Maanantaina kokoontunut F1-komissio teki muutoksia F1-sarjan pistelaskuun.
Komissio päätti, että tulevalla kaudella ajetaan viime vuoden tapaan kolme sprinttiä, joissa ratkaistaan lähtöruudut varsinaiseen kilpailuun.
Sprintti ajetaan huhtikuussa Imolassa, heinäkuussa Itävallassa ja marraskuussa Brasiliassa. Viiime kaudella sprintissä jaettiin pisteitä kolmelle parhaalle (3–2–1), mutta nyt pistetiliään kerryttävät sprintin kahdeksan parasta kuljettajaa: sprintin ykkönen saa 8 pistettä, kahdeksas 1 pisteen.
Viime kaudesta poiketen paalupaikka kirjataan tilastoihin sen kuljettajan kohdalle, joka on nopein perjantaina ajettavissa aika-ajoissa, jotka määrittävät sprintin lähtöjärjestyksen. Viime vuonna paalupaikka kirjattiin sprintin voittajalle.
Viime kauden Belgian GP:n tapahtumien vuoksi muutoksia tehtiin myös siihen, miten pisteitä jaetaan lyhyiksi jäävissä kilpailuissa.
Sateen sotkemassa Belgian GP:ssä ajettiin vain kaksi kokonaista kierrosta ja nekin turva-auton perässä. Kuljettajille jaettiin puolikkaat pisteet käytännössä aika-ajotulosten perusteella, mitä pidettiin yleisesti häpeällisenä.
Kaudesta 2022 alkaen pisteitä jaetaan vain, mikäli kilpailua johtava kuljettaja ajaa vähintään kaksi kokonaista kierrosta ilman turva-autoa tai virtuaalista turva-autoa.
Jos kilpailua johtava kuljettaja ajaa yli kaksi kierrosta mutta alle 25 prosenttia kilpailun kokonaismitasta, pisteitä jaetaan vain viidelle parhaalle kuljettajalle (6–4–3–2–1).
Jos kierroksia ajetaan yli 25 prosenttia mutta alle 50 prosenttia kokonaismäärästä, pisteitä jaetaan yhdeksälle parhaalle (13–10–8–6–5–4–3–2–1).
Jos kierroksia ajetaan yli 50 prosenttia mutta alle 75 prosenttia kokonaismäärästä, pisteitä jaetaan kymmenelle parhaalle (19–14–12–9–8–6–5–3–2–1).
Nyt tehdyt päätökset edellyttävät vielä FIAn ylimmän toimielimen, Maailman moottoriurheiluneuvoston hyväksynnän.