MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahkolla on yksi huolenaihe muuten varsin hyvältä vaikuttavasta MM-rallin pisteuudistuksesta.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Monte Carlon MM-ralli 22.–26.1.
Ke: Testi-ek klo 17.00 alkaen
To: EK:t 1-3 klo 19.05 alkaen
Pe: EK:t 4-9 klo 10.31 alkaen
La: EK:t 10-15 klo 9.59 alkaen
Su: EK:t 16-18 klo 7.39 alkaenKaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Kansainvälinen autoliitto FIA esitteli keskiviikkona muutoksen rallin MM-sarjan pistejärjestelmään. Täksi kaudeksi mukaan tuodut lauantaipisteet poistuvat, mutta niin sanotun supersunnuntain pistepotille lasketaan yhä painoarvoa.
Jatkossa jokaisessa MM-rallissa jaetaan kokonaiskisan voitosta 25 pistettä, minkä lisäksi viisi lisäpistettä on tarjolla sunnuntain erikoiskokeiden sekä kisan päättävän Power Stagen nopeimmille.
LUE LISÄÄ: Rallin MM-sarjaan merkittävä muutos – kritisoitu pistejärjestelmä uusiksi
Viime vuonna suurin osa pisteistä kertyi tilille jo lauantain tulosten perusteella, mutta saadakseen ne, kuskin piti ajaa vielä sunnuntaina maaliin asti. Tämä vei kokonaiskisan voitolta merkitystä ja teki lajin seuraamisen hankalaksi.
– Tuo on minusta seurattavuuden kannalta kauhean paljon parempi. En näe mitään muuta kuin positiivista, sanoo MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa.
– Nyt ei meidän seuraajien tarvitse miettiä, että jos joku keskeyttää sunnuntaina, niin mitä pisteitä siltä otetaan pois lauantailta. Kyllä rallin voitosta pitää palkita ja se toteutuu nyt tässä, Ketomaa pohtii.
Pistejärjestelmä kaudesta 2025 alkaen:
- Koko kisan pisteet: 25 / 17 / 15 / 12 / 10 / 8 / 6 / 4 / 2 / 1
- Sunnuntain pisteet: 5 / 4 / 3 / 2 / 1
- Power Stagen pisteet: 5 / 4 / 3 / 2 / 1
Riku Tahko pitää niin ikään uudistusta hyvänä, mutta nostaa esiin yhden huolenaiheen.
– Ralli on tietysti kestävyyskilpailu, mutta pelkona minulla on se, että jos ajat kaksi nollakisaa, olet auttamatta niin kaukana MM-pisteissä, että sitä alkaa olla mahdoton kiriä enää takaisin, Tahko toteaa.
– Oli ehkä ajan henkeen paremmin sopiva, että pisteen keräämiseen oli enemmän mahdollisuuksia. Lajin dna:han kuuluu kuitenkin se, että on ymmärrettävä myös auton säästelyn päälle. Ei voi vetää ihan ogierina supersunnuntaita tulos tai ulos -mentaliteetilla.
Aika-ajosta lähinnä huonoja kokemuksia
FIA:lta odotettiin myös aika-ajoerikoiskokeen palauttamista reilun kymmenen vuoden tauon jälkeen kärkipään ajojärjestyksen selvittämiseen, mutta sitä ei kuitenkaan sääntöpakettiin tullut. Tätä molemmat asiantuntijat pitävät hyvänä ratkaisuna.
– En olisi missään nimessä halunnut sitä, Ketomaa sanoo suoraan.
– Se eriarvoistaa liikaa. Jos teet pienenkin virheen, se voi muuttaa lähtöpaikan. Koko viikonloppu kulminoituu siihen yhteen ainoaan tilanteeseen, hän perustelee.
Sääntö olisi huono varsinkin satunnaisesti kisoja ajaville kuskeille, jotka tulevat muita heikommalla tuntumalla, testauksella ja resursseilla lähtöviivalle.
– Se oli yksityiskuskeille aika brutaali. Kun olet ensin kerännyt 150 000 euroa yhteen ralliin, menet lähtöviivalle, saat aika-ajossa lyhyimmän korren käteen ja sitten auraat koko viikonlopun, niin se on aika synkkää, Tahko kommentoi.
4:00