Tänään pidettävässä formula ykkösten tulevaisuutta koskevassa kokouksessa on määrä saada aikaiseksi ratkaisuja vuonna 2021 voimaan tulevista moottorisäännöistä, joista on riittänyt kädenvääntöä suurten autonvalmistajien ja F1-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoivan Liberty Median välillä.
Viime vuonna vallan formula ykkösten kaupallisessa toiminnassa ottanut amerikkalaisjätti Liberty Media haluaa seuraavista F1-moottoreista äänekkäämpiä, halvempia ja yksinkertaisempia kuin nykyiset V6-turbohybridimoottorit.
Viikkoa moottoriraameista päättävän kokouksen jälkeen Libertyn on määrä esitellä kiistellyn hahmotelmansa F1:n budjettikatosta tiimeille 7. marraskuuta.
Uusista moottorisäännöistä on käyty neuvotteluita jo pitkään, mutta tunnelmat Pariisin kokouksen alla ovat entisestään jännittyneet, kun Ferrarin emoyhtiön Fiat-Chryslerin toimitusjohtaja Sergio Marchionne lausui italialaiselle La Gazzetta dello Sportille, ettei sarjan suurin brändi roiku mukana hinnalla millä hyvänsä. Ferrari-pomo varoittaa Libertya sorkkimasta lajin dna:ta.
– Olen avoin kaikelle keskustelulle, mutta jos he haluavat muuttaa F1:n hölynpölyksi, supermarketiksi, niin minä en ole vähän vertaa kiinnostunut, Marchionne jyrähtää.
Marchionne kertoo olleensa Austinissa käymässään keskustelussa osasta asiaa samaa mieltä amerikkalaisyhtiön edustajien kanssa.
– Me olemme heidän tavoin halukkaita pienentämään F1:n kustannuksia, jotka ovat karanneet käsistä. Ja se ei johdu teknisistä valinnoista, vaan tavasta, jolla lajia johdetaan.
– Tärkeintä kuitenkin on se, että formula ykkösten luonteen muuttaminen kaupallisista syistä on keskustelu, joka ei kiinnosta Ferraria, Marchionne linjaa.
Tiistain kokoukseen osallistuu nykyisten moottorivalmistajien lisäksi iso joukko muita suuria autotehtaita, jotka seuraavat silmä tarkkana lajin suunnitelmia vuodesta 2021 eteenpäin.