Ferrari harkitsee estävänsä formula ykkösten moottoriuudistukseen liittyvät epäselvyydet käyttämällä itselleen historian saatossa suotua veto-oikeutta.
Sarjan neljästä moottorivalmistajasta ainakin Ferrari, Mercedes ja Renault ovat tiettävästi vastustaneet F1:n kaupalliset oikeudet omistavan Liberty Median ehdotuksia vuonna 2021 käyttöön tulevista moottoreista.
Liberty esitteli tiistaina Pariisissa suunnitelmansa uusista voimayksiköistä, joissa ei olisi enää lainkaan lämpöenergiaa keräävää MGU-H-yksikköä. Lisäksi akut ja elektroniset ohjausyksiköt standardoitaisiin kaikille talleille samanlaisiksi ja kineettistä energiaa käytettäisiin entistä enemmän voimanlähteenä.
Siinä missä Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolff kommentoi ehdotusta lähinnä lähtölaukaukseksi neuvotteluille, Ferrari vetää liinat kiinni välittömästi.
– Jossain kohtaa käytämme oikeutemme vetoon hyvästä syystä, tallipäällikkö Maurizio Arrivabene uhkaa F1i.comille.
– Mutta vakavasti otettavien ihmisten kanssa, sellaisten, joilla on selvä näkemys ja tietävät, mistä puhuvat, ei tarvitse käyttää veto-oikeutta, hän lisää.
Vain Ferrarille myönnetty veto-oikeus on muinaisjäänne, jolla italialaisjätti on torpannut monta muutosehdotusta lajin historiassa. Sekä Ferrarin että Mercedeksen vaikutusvalta kismittää lajin kolmatta suurtekijää Red Bullilla, jolla ei ole lainkaan omaa moottorituotantoa.
Tiimipomo Christian Hornerin mukaan kaksi autotehdasta estävät välttämättömien uudistusten läpiviemisen.
– Jostain syystä me olemme aina tukkimassa Red Bullin tietä Christianin mielestä, Arrivabene näpäyttää.
Arrivabenen mukaan kyse ei ole suuryhtiöiden halusta estää muutoksia, vaan niiden oikeudesta ilmaista mielipiteensä itselleen tärkeissä bisnesasioissa.
– Ferrari ja Mercedes eivät todellakaan määrää show'ta, mutta ne ovat niitä, jotka valmistavat moottorit.
Seuraava etappi moottorineuvotteluissa on ensi tiistaina, jolloin Liberty Media esittelee suunnitelmansa kulujen vähentämisestä formula ykkösten strategiselle työryhmälle.