F1-sirkus palaa tulevana viikonloppuna Turkkiin ensimmäisen kerran sitten vuoden 2011.
Istanbulin itäpuolella sijaitseva Istanbul Parkin rata on isännöinyt F1-sarjan osakilpailua kaikkiaan seitsemän kertaa. Näistä ensimmäinen vuodelta 2005 on ainakin Suomessa hyvässä muistissa, ajoihan Kimi Räikkönen McLarenillaan tuolloin voittoon.
Historian menestynein kuljettaja Turkissa on Felipe Massa, joka ajoi Ferrarilla kolme voittoa putkeen vuosina 2006–2008. Vuoden 2006 ykkössija oli samalla ensimmäinen Massan 11 GP-voitosta.
– Istanbul Park on rata, jolla onnistuin kääntämään urani suunnan ja aloin voittaa kisoja, uransa 66. GP-startissa ensimmäiseen täysosumaansa yltänyt Massa sanoi vuoden 2008 voittonsa jälkeen.
Vuoden 2006 kilpailu muistetaan myös Renault’n Fernando Alonson ja Ferrarin Michael Schumacherin huimasta taistelusta Massan takana. Alonso oli ruutulipulla vain 0,081 sekuntia ennen kovinta haastajaansa MM-sarjassa.
Kilpailun jälkeisessä palkintojenjaossa kohua herätti se, että Massan voittopystiä marssi luovuttamaan Mehmet Ali Talat, joka esiteltiin tv-katsojille ”Pohjois-Kyproksen turkkilaisen tasavallan presidenttinä”. Ongelma oli siinä, ettei tällaisen alueen itsenäisyyttä ole tunnustanut kuin Turkki.
FIA ja sen puheenjohtaja Max Mosley katsoivat Turkin GP:n järjestäjien rikkoneen F1:n poliittista sitoutumattomuutta, ja järjestäjille langetettiin tuohon mennessä moottoriurheiluhistorian suurimmat, viiden miljoonan dollarin sakot.
Ja itse asiassa jo muutama päivä ennen vuoden 2006 kilpailua Turkissa tehtiin myös toisenlaista F1-historiaa, kun muuan Sebastian Vettel osallistui ensimmäisen kerran GP-viikonloppuun. Sauberin kolmoskuljettajana ajaneesta 19-vuotiaasta saksalaisesta tuli historian nuorin GP-viikonloppuun osallistunut kuljettaja. Ennätys on sittemmin rikottu, ja nykyinen ennätysmies on Red Bullin Max Verstappen. Vettelin kohdalla vuoden 2006 Turkin GP tarjosi jo ennusmerkkejä tulevasta: hän oli toisissa vapaissa harjoituksissa, elämänsä toisessa F1-sessiossa koko porukan nopein!
Vuoden 2010 Turkin GP:stä mieleen on jäänyt Vettelin ja hänen Red Bull -tallikaverinsa Mark Webberin kolarointi 12. mutkaan johtavalla suoralla. Kisaa johtanut Webber putosi lopputuloksissa kolmanneksi, Vettel joutui keskeyttämään.
Vuotta myöhemmin, historian toistaiseksi viimeisessä Turkin GP:ssä tehtiin taas historiaa. Vuoden 2011 kilpailussa nähtiin ennätykselliset 82 varikkokäyntiä. Voittoon ajanut Vettel kävi varikolla neljä kertaa. Viidenneksi sijoittunut Mercedeksen Nico Rosberg sanoi olleensa kilpailun lopussa autuaan tietämätön omasta sijoituksestaan, ja paikan päällä olleet katsojat taisivat olla yhtä hämillään.
Tuolloin myös sivuttiin yhtä F1-ennätystä: kisassa tehtiin kaikkiaan 79 ohitusta, yhtä paljon kuin vuoden 1983 Yhdysvaltain GP:ssä.
Nämä molemmat ennätykset on sittemmin rikottu.
Vuoden 2011 kilpailun jälkeen käytiin jopa nykypäivänä erikoiselta kuulostava keskustelu, sillä – huvittavaa kyllä – ennätyksellinen ohitusmäärä sai monet pohtimaan, onko ohituksia jo liikaa.
Kyseessä oli ensimmäinen kausi, kun F1:ssä oli käytössä avattava takasiipi ja Pirellin nopeasti kuluvat renkaat.
– Kun pääsee sekunnin päähän edessä ajavasta, ohituksen todennäköisyys on erittäin suuri. Istanbulissa se oli melkein taattu. Ehkä olisi parempi, mikäli takasiiven saisi avata vasta, kun olisi vähän vielä lähempänä, Marussia Virgin Racingilla ajanut Timo Glock pohdiskeli tuolloin Crash.netin mukaan.
Parasta Tilkeä?
Istanbul Parkin rataa on pidetty yhtenä F1:n hovisuunnittelija Hermann Tilken parhaista. Radalla on useampia suoria, joiden päässä odottaa tiukka mutka, ja tämä mahdollistaa sen, että – toisin kuin joillakin muilla Tilken radoilla – Istanbul Parkissa on mahdollista ohittaa.
Radassa on myös kaltevuutta ja nopeita mutkia. Bernie Ecclestone kuvaili sitä aikanaan jopa ”maailman parhaaksi” kilparadaksi. Monet pitävät radan kohokohtana sen yhtä erikoisuutta: huippunopeaa, neljästä yksittäisestä mutkasta koostuvaa kasimutkaa.
Nykykuskeista Istanbul parkin radalla ovat ajaneet Räikkösen ja Vettelin lisäksi Lewis Hamilton ja Sergio Pérez.