C Moren Urheilusuora-ohjelmassa keskusteltiin torstaina voittamisesta F1-kontekstissa.
LUE MYÖS: F1-pomot selvittävät poikkeuksellista vaihtoehtoa kauden 2020 pelastamiseksi
F1-historia tuntee viisi suomalaista GP-voittajaa.
Keke Rosberg nappasi uransa ensimmäisen F1-voiton elokuussa 1982 ajetussa historian toistaiseksi viimeisessä Sveitsin GP:ssä, joka ajettiin tuolloin Ranskassa Dijon-Prenois'n radalla.
Seuraavaa suomalaisvoittoa piti odottaa kauden 1997 päätösosakilpailuun, ja se tuli, kun Mika Häkkinen nousi korkeimmalle korokkeelle Espanjan Jerezissä.
Kimi Räikkönen avasi voittotilinsä Malesiassa 2003, ja Heikki Kovalainen teki saman tempun viisi vuotta myöhemmin Unkarissa. Kovalaisen kohdalla kyseinen voitto jäi myös hänen viimeisekseen.
Viides ja viimeinen suomalaisvoittaja on Valtteri Bottas, jonka ensimmäinen seitsemästä GP-voitosta tuli vappuaattona 2017 Venäjällä.
– Voittaminen vaatii monta asiaa, jotka toimii. Täytyy olla hyvä auto ja tiimi, ja tekniikan täytyy pelata. Monen asian pitää mennä kohdalleen, Kovalainen sanoi torstain Urheilusuorassa.
– Minulla olisi ollut urani aikana saumoja useampaankin voittoon, mutta ei ollut ottajaksi. Oli erilaisia ongelmia: välillä oli omia mokia, ja välillä petti tekniikka. Yksi voitto tuli, ja siinä oli tsägääkin. Kolmossija olisi ehkä ollut otettavissa ajamalla, mutta tyylipisteitä ei jaeta.
Vuoden 2008 Unkarin GP alkoi Kovalaisen tallikaverina McLarenilla ajaneen Lewis Hamiltonin ja tämän kovimman kilpakumppanin, Ferrarilla ajaneen Felipe Massan välisenä kaksintaisteluna.
Hamilton putosi kisan puolivälissä kärjestä rengasrikon vuoksi, ja Massa oli jo matkalla voittoon, kunnes Ferrarin moottori laukesi aivan kisan lopussa. Kovalainen kiitti, kuittasi ja ajoi ruutulipulle F1-historian sadantena GP-voittajana.
Hämmästyttävää kyllä, GP-voittajien luetteloon on kirjattu Kovalaisen jälkeen vain kahdeksan uutta nimeä: Sebastian Vettel, Mark Webber, Nico Rosberg, Pastor Maldonado, Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Bottas ja Charles Leclerc.
Tämä vain alleviivaa voittamisen vaikeutta, sillä viimeisten 11 kauden aikana on ajettu enemmän osakilpailuja kuin koskaan aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
– Siellä on vain muutama auto, joilla voi voittaa. Niihin käsiksi pääseminen vaatii paljon hyviä kisoja juniorivuosina, ja se tie ei ole helppo, Kovalainen sanoo.
Mikä on Suomen passin arvo moottoriurheilumaailmassa? Mikä merkitys Keke Rosbergin ja rallikuskien pioneerityöllä on ollut myöhempien aikojen suomalaiskuljettajille? Mitä Kovalaisella on päällimmäisenä mielessään omalta F1-uraltaan? Muun muassa näihin kysymyksiin saat vastauksen katsomalla Kovalaisen haastattelun kokonaisuudessaan oheiselta videolta.