F1:ssä Belgian GP -viikonlopun isoin puheenaihe oli Ferrarin hitaus. Italialaistalli jäi sunnuntain kisassa kokonaan pistesijojen ulkopuolelle. Sitä ennen se oli ollut suurissa vaikeuksissa perjantaina ja lauantaina. Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner päätti puolestaan sivaltaa Ferraria sen viimevuotisesta tempauksesta.
Ferrari on ollut vaikeuksissa koko alkukauden ajan. Vaikeudet eivät ole rajoittuneet pelkästään italialaistalliin, vaan myös Alfa Romeo ja Haas ovat olleet hukassa. Yhteinen tekijä: samat moottorit.
Koko tapauksessa esille on noussut viime kauden protestitapaus. Tuolloin Red Bull päätti tehdä valituksen FIA:lle Ferrarin moottoreista. Red Bull väitti, että Ferrarin moottoreiden syötetään polttoainetta laittomalla tavalla. Tämä taas näkyi parempana suoravauhtina.
Kansainvälinen autoliitto FIA teki tapauksesta sangen mystisen päätöksen. FIA kertoi, että se on päässyt "sopuun" Ferrarin kanssa. FIA ei kuitenkaan kertonut minkäänlaisia yksityiskohtia sen ja Ferrarin "sopimuksesta".
Tämän jälkeen Ferrarin vauhti on hidastunut merkittävästi.
Vaikka laittomuudet koskivat viime kautta, ei Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner ole unohtanut niitä.
– Koko tapaus jätti suuhun hyvin happaman maun, Horner sanoi Belgian kisan jälkeen.
– Koska kyllä, jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä Ferrarin nykyisistä suorituksista, mutta samalla pitää muistaa se, että siellä oli kisoja, jotka olisimme voittaneet, mikäli he olisivat käyttäneet moottoreita sääntöjen mukaan. Koska kuten nyt nähdään, tuolla tapauksella oli loppupeleissä aika suuri merkitys heidän suorituskykyynsä.
Osatekijä Hornerin avautumisessa on myös se, että Ferrari sijoittui Red Bullin edelle valmistajien MM-sarjassa. Tämä taas johti siihen, että Red Bull menetti kymmenien miljoonien eurojen edestä palkintorahoja.
– Tämä vuosi on ollut Ferrarille vaikea, mutta näkisin, että he ovat keskittyneet aivan vääriin asioihin jo useamman kauden ajan. Sen takia he ovat ongelmissa.
– Koska nyt Mercedes ja sen moottorit ovat vahvimpia. Sitten tulevat Honda ja Renault, ja vasta sitten Ferrari, joka on joukon hännillä, Horner arvioi.