Mercedeksen mystiset ongelmat alkoivat tehtaalla tapahtuneiden muutosten jälkeen – Toto Wolff kiistää asioiden yhteyden: "Ei tapahdu yhdessä yössä"

GettyImages-922920328
Andy Cowell (oik.) ilmoitti kesällä 2020 jättävänsä Mercedeksen moottoritehtaan. Tällä kaudella luotettavuusongelmat ovat alkaneet nakertaa tallia.2018 Getty Images
Julkaistu 28.10.2021 07:02
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Mercedeksen moottoritehtaalla tapahtuneet henkilöstömuutokset eivät ole tallipäällikkö Toto Wolffin mukaan syy F1-mestaritiimin äkillisiin luotettavuusongelmiin.

Mercedes on joutunut Red Bullin tarjoamassa kovassa kilpailutilanteessa yllättäviin vaikeuksiin, kun se on ottanut toistuvia lähtöruuturangaistuksia kauden sallitun määrän ylittävien voimayksiköiden asentamisella.

LUE MYÖS: Mercedeksen suoravauhdin taustalta paljastui mielenkiintoinen yksityiskohta – ikivanha innovaatio yllätti Red Bullin housut kintuissa: "Kannattaisi käydä vähän perusasioita läpi"

Valtteri Bottaksella on käytössään jo kauden kuudes polttomoottori, kun säännöissä sallittu määrä koko vuodelle on kolme. Tämä pudotti hänet USA:n F1-kisassa viisi lähtöruutua alaspäin yhdeksänneksi.

Tiedot jatkuvista moottorivaihdoksista ovat herättäneet kummastusta, sillä Mercedes on tullut tunnetuksi luotettavista voimayksiköistään. Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner epäili jopa, että Mercedes kerää nyt rangaistuksilla käyttökelpoisia moottoreita loppukauden ajaksi välttääkseen ikävät yllätykset loppumetreillä.

Samalla vihjailut viime vuonna Mercedeksen moottoritehtaalla Brackleyssa tapahtuneista henkilöstömuutoksista ovat voimistuneet. Pitkäaikainen pomo Andy Cowell päätti jo viime vuoden kesällä jättää lajin. Tilalle nousi Hywel Thomas.

Tallipäällikkö Toto Wolffin mukaan väitteet Cowellin lähdön johtamisesta tämän vuoden luotettavuusongelmiin ovat perättömiä.

– Organisaation vahvuus on siinä, että vaikka Andy on tietysti poikkeuksellinen persoona, jolla on ollut vaikutusta menestykseen, mutta niin ovat myös Hywel ja kaikki hänen rinnallaan, Wolff kommentoi viikonloppuna Austinissa.

– Minulla on sataprosenttinen luotto nykyiseen rakenteeseemme. Moottorikehitys ei tapahdu yhdessä yössä. Välissä on pitkiä kausia, jolloin asiat menevät hyvin tai ne menevät huonosti.

– Andy oli selvästi massiivinen osa aiempaa menestystämme, mutta niin olivat myös Hywel ja kaikki muut. En usko, että sitä voi yksilöidä yhteen johtajaan, joka on päättänyt lähteä organisaatiosta. Meillä on edelleen suuria vahvuuksia organisaatiossamme, Wolff vakuutti.

Mitä tehdä moottorirangaistuksille?

MM-taistelu Lewis Hamiltonin ja Max Verstappenin välillä näyttää jatkuvan tasaisena kauden viimeisiin kisoihin asti, minkä lisäksi valmistajien mestaruus Mercedeksen ja Red Bullin kesken on yhä pahasti ratkaisematta.

Jännittävässä tilanteessa kukaan ei kuitenkaan haluaisi nähdä, että moottorirangaistukset nousisivat ratkaisevaan osaan ja estäisivät kuskeja ratkomasta paremmuuttaan radalla. Wolff myöntää tilanteen kiusalliseksi.

– Voimayksiköistä annettavien rangaistusten järjestelmä on mielestäni aika jäykkä.

– Meidän täytyy välttää sitä, että moottorit tuottaisivat suorituskykyä vain muutamaan kisaan. Jos muutat sääntöjä niin, että okei, siitä ei tulisi enää rangaistusta kuljettajalle, vaan ainoastaan valmistajien MM-pisteitä vähennettäisiin, mikä se tarkoittaisi edelleen, että yhä kuljettajien MM-taistelussa mukana olevat tiimit voisivat vaihtaa uusia moottoreita autoonsa, Wolff huomautti.

Rangaistuskäytäntöjä on pyritty selkeyttämään vuosien saatossa, mutta intohimoisetkaan lajin seuraajat eivät tahdo pysyä kärryillä siitä, minkä osan vaihtamisesta seuraa minkäkin verran sakkoa. Uusille faneille kärryillä pysyminen on vieläkin hankalampaa.

– Olen samaa mieltä, että se on sekavaa uusien fanien kannalta, jos moottorivika on kuskin vaikutuspiirin ulkopuolella, mutta se heittää heidät silti lähtöruudukon perälle. Se ei tietenkään ole hieno juttu, mutta ei minulla silti ole ratkaisua siihen, Wolff valitteli.

Tuoreimmat aiheesta

F1