F1-kauden päätöskisassa Abu Dhabissa Ferrarin monacolaiskuljettaja Charles Leclerc oli pitkään hylkäysuhan alla. Taustalla oli Ferrarin töpeksintä polttoainemäärien kanssa.
Leclercin autoon tankattiin lähemmäs viisi kiloa enemmän bensaa kuin Ferrari oli ilmoittanut. Eroavaisuus tuli ilmi jo ennen kisaa, kun Leclercin auto kävi kansainvälisen autoliiton FIA:n vaa’alla.
Seuraus?
Ei hylkäystä.
Näin Leclerc sai pitää kolmannen sijansa.
Tämä ei lämmittänyt lainkaan Red Bullin neuvonantajaa, todellista F1-rääväsuuta Helmut Markoa.
– Lajissa on olemassa selkeät säännöt ja tämmöinen lievä rangaistus on aivan vitsi, Marko murahti Auto Bildille.
Red Bull on ollut aktiivisesti esillä Ferrarin huijausepäilyihin liittyen. Energiajuomayhtiön talli oli juuri se, joka jätti selvityspyynnön FIA:lle Yhdysvaltain GP:n alla. Red Bull peräsi sitä, että onko Ferrari käyttänyt laittomuuksia polttoainepuolella.
Yksityiskohta liittyy kokonaisuuteen, jossa kaikki kohdistuu Ferrarin moottoriin.
– Kyse on oikeudenmukaisuudesta, sääntöjen noudattamisesta ja kaikkien joukkueiden tasa-arvoisesta kohtelusta.
– Ferrarin moottoria on tutkittu useista eri kohdista, jotka ovat olleet hyvin todennäköisesti sääntöjen harmaalla alueella. Mitään ei ole kuitenkaan tehty asian korjaamiseksi, Red Bull -pomo Marko murahti.
– Jos epäilemme sääntöjenvastaisuutta, niin protestoimme, ehdottomasti. Silloin Ferrarin on paljastettava kaikki yksityiskohdat ja FIA:n on käsiteltävä niitä riittävästi, Marko jatkoi.
Kansainvälinen autoliitto FIA julkaisi uusia direktiivejä eli ohjeistuksia kauden loppuvaiheilla. Nämä koskivat niin moottoripuolta kuin polttoainevirtauksia.
Red Bullin leiristä on esitetty kovia väitteitä matkan varrella. Tallin tähtikuski Max Verstappen iski suorimmat sanat: ”Ferrari huijaa”.