Ferrari sääntörike Abu Dhabin F1-kisan polttoainemäärissä kohdistui enemmän tallin ilmoitukseen kuin sallitun ylärajan ylittämiseen. Tallipäällikkö Mattia Binotton mukaan italialaistiimi selvittää nyt mittausvirheensä syytä.
LUE MYÖS: Ferrari teki kylmänviileän tempun Charles Leclercille – monacolaistähti yllättyi totaalisesti hylkäysuhasta
Kansainvälisen autoliiton FIA:n ilmoitus juuri ennen Abu Dhabin kisaa nostatti kulmakarvoja. Koko loppukauden polttoainerajoitusten kiertämisestä epäilysten kohteena ollut Ferrari oli ilmoittanut FIA:lle huomattavasti pienemmän polttoainemäärän, mitä tarkastajat löysivät Charles Leclercin autosta.
Tuomaristolla ei kuitenkaan ollut aikaa kuulla Ferrarin edustajia tai tehdä tutkintaansa loppuun ennen kisan alkua, sillä autot oltiin juuri mittauksen jälkeen lähettämässä lämmittelykierroksille.
Tuomaristo tutki asian loppuun vasta kisan jälkeen. Neljä tuntia kestänyt odotus toi lopulta Ferrarille 50 000 euron sakot, mutta Charles Leclerc sai pitää hankkimansa kolmospaikan.
FIA katsoi Ferrarin rikkoneen urheilukoodiston artiklaa 12.1.1.i, jossa viranomaisten antamien turvallisuusmääräysten rikkominen todetaan rangaistavaksi teoksi. Rangaistus koski kuitenkin tässä tapauksessa väärän tiedon ilmoittamista, ei kuitenkaan liian suurta polttoainemäärää, kuten aluksi epäiltiin.
Leclercin autossa ei siis ollut enempää polttoainetta kuin säännöissä lukeva 110 kilogramman yläraja määrää. Kyse oli pelkästään siitä, että ainetta oli 4,88 kiloa enemmän kuin mitä Ferrari oli ilmoittanut. Tämä selvitetään punnitsemalla auto täydessä lastissa, sitten polttoaine pois pumpattuna ja vielä kerran tankattuna.
Motorsport.comin italiankielinen sivusto on saanut tietoonsa, ettei Abu Dhabin kisa ole erityisen vaativa polttoainekulutuksen suhteen, joten autoihin ei tarvitse tankata enempää kuin 104–106 kiloa polttoainetta.
Kaikki ylimääräinen polttoaine on myös turhaa painolastia, joten mitään hyötyä sen kuljettamisesta kisan jälkeen takaisin varikolle pitäisi olla.
Tarkastajien on kuitenkin saatava kaikkina aikoina otettua litran verran bensaa talteen analysointia varten. Sen verran on tankista löydyttävä myös kisan päättymisen jälkeen.
Ferrari väittää toimineensa normaaliin tapaan, kilpailijat siristivät silmiään
Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto oli ennen tutkintaa luottavaisella mielellä siitä, ettei Leclercia hylätä rikkeen takia. Pistokokeet olivat tähän asti kaikki näyttäneet tallin tankanneen autonsa määräysten mukaisesti.
– Luulen, että tällä kaudella on ollut kymmenen tarkastusta eikä siitä koskaan ole ollut mitään valittamista. Uskon, että mittauksemme ovat olleet oikein. Yksi vain ei ollut linjassa niiden kanssa, Binotto selvitti.
Ferrari selvittää nyt, mistä mittausvirhe on johtunut. Binotton mukaan talli noudatti normaalia protokollaansa.
Kilpailijatallit ovat syyttäneet Ferraria loppukauden mittaan polttoainevirtausta koskevan säännön kiertämisestä. Mercedes-pomo Toto Wolff ei kuitenkaan ollut halukas jatkamaan syyttelyitä kauden viimeisen kisan jälkeen.
– Tämä on aihe, josta varmasti puhutaan jonkun aikaa. Paljon jo sanottu, ehkä enemmän kuin olisi pitänyt, Wolff kommentoi Grand Prix News -sivuston mukaan.
Ennen kisaa Red Bullin Christian Horner odotti mielenkiinnolla ratkaisua asiassa.
– Kiintoisa sana tässä on ”merkittävä”. Siinä oli ”merkittävä ero”, Horner kommentoi Sky Sportsille.
– Tekniset säännöt ovat selvät. Yleensä tällaisessa tapauksessa se on joko sallittua tai sitten ei ole.
Kysymykseen Leclercin hylkäämisestä Horner antoi varsin suoran vastauksen.
– Jos katsot teknisiä sääntöjä, niin teoriassa en näe syytä, miksei häntä hylättäisi, Horner kommentoi.
Näin ei kuitenkaan tapahtunut.