F1-sarjaan ollaan kaavailemassa massiivista sääntömuutosta, budjettikattoa, joka astuisi voimaan vuonna 2021. Asia oli esillä F1-strategiaryhmän kokouksessa viime viikolla Sveitsin Genevessä.
Asiasta kertoivat italialainen La Gazzetta dello Sport ja saksalainen Auto Motor und Sport.
Kansainvälinen autoliitto FIA ja F1-sarjan oikeudet omistava Liberty Media esittelivät kokouksessa ensimmäisen ehdotelman budjettikatosta.
Ensimmäisenä vuonna (2021) katto olisi 185 miljoonaa dollaria (162,7 miljoonaa euroa) ja toisena vuonna 160 miljoonaa (140,7 milj. €) dollaria. Kolmannella kaudella, vuonna 2023, katto olisi 135 miljoonaa dollaria (118,7 milj. €).
Gazzetta dello Sportin ja Auto Motor und Sportin mukaan isot tallit, kuten Ferrari, Mercedes ja Red Bull olisivat suostumassa kyseisiin rajoihin, sillä FIA ja Liberty Media ovat tekemässä heidän näkökulmasta katsottuna vaadittavia poikkeuksia.
Budjettikattoon ei laskettaisi moottorikuluja, tallipäällikön ja kuljettajien kuluja, eikä myöskään markkinointi- ja järjestelykuluja.
Strategiakokouksessa keskusteltiin myös osien myymisestä toisille tallille ja niihin liittyvien kulujen rajoituksia.
Haas-tallin omistajan, Gene Haasin mukaan budjettikatto voisi auttaa pienempiä talleja kuromaan kiinni nykyisten kärkitallien, Mercedeksen, Ferrarin ja Red Bullin etumatkaa.
– Niin myös todennäköisesti kävisi, mikäli tuo rajoittaa kehitystyötä. Koska isoin ero tulee tällä hetkellä siinä, että meidän jokaista henkilöä kohtaan heillä on viisi henkilöä. Jos jotain voidaan rajoittaa, niin se on tuo. Ja sillä olisi varmasti vaikutusta, Haas pyöritteli.
Budjettikatto olisi täysin uusi sääntö, sillä esimerkiksi tällä hetkellä tallit saavat kuluttaa vapaasti rahaa autojen kehitystyöhön.