F1:n kärkitalleilta erityinen idea tasoerojen tasaamiseksi – kulukaton määrittäminen yhä hankalaa

GettyImages-1206734252
Chris Putnam / Barcroft Studios / Future Publishing
Julkaistu 17.04.2020 10:22
Toimittajan kuva
Riku Hellanto

riku.hellanto@mtv.fi

@RikuHellanto

F1 ja tallipomot keskustelivat kokouksessaan ensi kaudella voimaan astuvasta kulukatosta. Kärkitallit antoivat myös oman ehdotuksensa tasoeron tasaamiseksi.

BBC:n mukaan F1 ja sarjan tallit keskustelivat kokouksessaan ensi kaudeksi voimaan astuvasta budjettikatosta. Osapuolet eivät kuitenkaan päässeet sopuun tarkasta määrästä, mutta ensi vuoden budjettikatoksi ehdotettiin 145 miljoonaa dollaria (133 miljoonaa euroa).

Ehdotuksen mukaan kulukattoa laskettaisiin vuodeksi 130 miljoonaan dollariin (119,8 miljoonaan euroon) kaudeksi 2022. Sisäpiirilähteiden mukaan sopuun pääsemiseen tarvitaan vielä useita viikkoja.

Tähän mennessä Ferrari on ollut hanakasti sitä vastaan, että kulukatto laskettaisiin alle 150 miljoonaan dollariin (noin 138,3 miljoonaan euroon). Tätä he perustelevat sillä, että Italian laki asettaa tiukkoja rajoituksia yrityksille, jotka vähentävät huomattavasti työvoimaansa. 150 miljoonan dollarin palkkakattokin vähentää tallin työpaikkoja, joten matalampi kulukatto toisi tallille suuria ongelmia.

Sarjan kärkitallit ehdottivat myös sarjan ottavan käyttöön Pohjois-Amerikasta tutun tyylin, jossa huonoiten sijoittuneet joukkueet saavat varata ensimmäisenä pelaajadraftissa. F1:n tapauksessa huonoimmin sijoittuneet tallit saisivat tehdä asteittain enemmän aerodynaamista tutkimustyötä kuin paremmin sijoittuneet tallit.

BBC:n mukaan Red Bull, Ferrari ja Mercedes ehdottivat myös, että tämän myötä paremmin menestyneet tallit saisivat käyttää enemmän rahaa, mutta FIA haluaa saman budjettikaton kaikille talleille. FIA kuitenkin haluaa ajaa aerodynaamista tasoitusjärjestelmää eteenpäin.

Tapaamisessa keskusteltiin myös eri vaihtoehdoista F1-kauden aloittamiseksi.

Tuoreimmat aiheesta

F1