Vaikka F1-sarja pystyy nyt rajoittamaan tallien vuosittaista kulutusta vuonna 2021 käyttöön tulevan kulukaton avulla, kuljettajien palkkoihin se voi vaikuttaa jopa korottavasti, arvioi Red Bull -tallin neuvonantaja Helmut Marko.
LUE MYÖS: Kommentti: Ylväiden F1-uudistusten jälkeen pahin ongelma on vielä ratkaisematta – joko Ferrarilla tunnustetaan maailman muuttuneen?
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Yhdysvaltain GP suorana 1.-3.11.
La: 3. harjoitukset klo 19.55, aika-ajot klo 22.55, ennakkotunnelmat klo 22.00
Su: Yhdysvaltain GP klo 21.05, ennakkotunnelmat klo 20.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Torstaina esitellyissä F1-sääntöuudistuksissa oli mukana myös sarjan taloutta tasapainottamaan pyrkiviä toimia. Niistä merkittävin toimenpide on budjettikatto, joka rajoittaa tallien kulut korkeintaan 175 miljoonaan dollariin eli noin 156 miljoonaan euroon.
Käytännössä tämä koskee vain suurimmilla budjeteilla operoivia Ferraria, Mercedestä ja Red Bullia. Kulukaton ulkopuolelle jäävät silti ainakin moottorikehitys, kuljettajien ja kolmen eniten tienaavan henkilökunnan jäsenen palkat sekä markkinointikulut.
Muiden kulujen laskiessa kärkitiimit saattavat törmätä erikoiseen ongelmaan.
– Kun autot ovat keskenään tasaisempia, kuskeista tulee taas tärkein tekijä, sanoo Red Bull -pomo Helmut Marko Autoweek-lehden mukaan.
– Kuskit, kuten Lewis Hamilton, Max Verstappen ja Charles Leclerc hyötyvät siitä. Jos heille tulee kinaa, he voivat kiristää tiimejä ja se voi hetkessä maksaa sinulle 50 miljoonaa euroa.
– Oli virhe, ettei kuskien palkkoja laskettu kulukattoon mukaan, Marko jatkaa.
McLarenin toimitusjohtaja Zak Brown on samaa mieltä.
– Auton lisäksi, he ovat se tekijä, joka määrittelee kierrosajan. Jos he olisivat osa budjettia, tiimien olisi päätettävä, että sijoittaisivatko he rahaa kuskiin vai autoon, Brown huomauttaa.