F1-sarjassa otetaan kaudella 2023 käyttöön palkkakatto.
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Emilia-Romagnan GP Imolan radalla suorana 31.10.-1.11.
La: harjoitukset klo 10.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Emilia-Romagnan GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Muun muassa Autosport-lehti kertoo kymmenen F1-tallin sopineen alustavasti, että vuodesta 2023 alkaen kuljettajien palkkoihin voi käyttää vuodessa yhteensä 30 miljoonaa dollaria. Tällä hetkellä kärkikuljettajien uskotaan tienaavan yksinäänkin huomattavasti enemmän.
Päätöksen taustalla on halu rajoittaa rahankulutusta ja tehdä kilpailutoiminnasta talleille nykyistä kannattavampaa.
Sellaisiin sopimuksiin, jotka ovat voimassa kauteen 2023 tai pidemmälle – esimerkiksi Max Verstappen (2023) ja Charles Leclerc (2024) – ei tehdä tuoreen päätöksen pohjalta muutoksia, vaan palkat maksetaan ennalta sovitulla tavalla.
Tallien on sovittava vielä palkkakaton yksityiskohdista, ja tämän jälkeen asia etenee FIAn moottoriurheiluneuvoston hyväksyttäväksi. Tähän lopulliseen hyväksyntään mennessä tehtyihin sopimuksiin pätee sama kuin Verstappenin ja Leclercin sopimuksiin. Eli mikäli Lewis Hamilton saa jatkosopimuksensa valmiiksi ennen sitä, Mercedes voi maksaa hänelle vielä 2023:kin juuri niin paljon kuin Stuttgartissa on varaa. Hamilton on sanonut, että haluaisi jatkaa F1:ssä vielä muutaman vuoden.
Mahdollisuus pelata kulukatolla
Ensi kaudella F1:ssä otetaan käyttöön 145 miljoonan dollarin kulukatto. Kaudelle 2022 kulukattoa lasketaan 140 miljoonaan dollariin, ja vuosina 2023–2025 se on 135 miljoonaa dollaria.
Kulukattoon ei lasketa mukaan kuljettajien tai kolmen muun eniten ansaitsevan työntekijän – eli ainakin tallipäällikön ja teknisen johtajan – palkkoja. Autosportin mukaan tallien keskuudessa on vireillä suunnitelma myös näiden muiden työntekijöiden palkkojen rajoittamisesta.
Kuljettajien palkkoihin saa vastedes käyttää enemmänkin kuin 30 miljoonaa dollaria, mutta rajan ylittävä osuus vähennetään auton kehitystyöhön käytettävissä olevasta 145:stä, 140:stä tai 135 miljoonasta dollarista. Mikäli palkkoihin käytetään vähemmän kuin 30 miljoonaa dollaria, tallit eivät saa auton kehitystyöhön lisää rahaa.