Koronakriisi on ajanut sekä F1-sarjan että siinä kilpailevat tallit taloudellisesti ahtaalle. Ratkaisua ongelmaan pyritään hakemaan ensimmäistä kertaa lajin historiassa käyttöön otettavista taloudellisista pelisäännöistä.
LUE MYÖS: Lewis Hamiltonilta ja Valtteri Bottakselta löytyy myös kiusallista historiaa Bahrainista – tämä temppu saattoi maksaa valtavasti
LUE MYÖS: Lewis Hamiltonilta vahva kannanotto Valtteri Bottaksen tekemästä vaikutuksesta: "Henkisesti yksi vahvimmista kuskeista"
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Bahrainin GP suorana 27.–29.11.
Pe: harjoitukset klo 12.55 ja 16.55.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Bahrainin GP klo 16.10, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Ensi kaudella käyttöön otettava kulukatto on 145 miljoonaa dollaria, ja se laskee seuraavina vuosina ensin 140:een ja sitten 135 miljoonaan dollariin vuosiksi 2023–2025. Tähän summaan ei lasketa mukaan tallin kuljettajien ja kolmen muun eniten ansaitsevan työntekijän ansioita, mutta tallien keskuudessa on halukkuutta rajoittaa myös palkkoja erillisellä palkkakatolla. Periaatepäätös asiassa on jo tehty, mutta tulevan palkkakattosopimuksen sisältöä työstetään edelleen.
Alun perin ajatuksena oli, että tallit saisivat käyttää vuodesta 2023 alkaen kahden kuljettajansa palkkoihin yhteensä 30 miljoonaa dollaria vuodessa. Mikäli talli käyttäisi palkkoihin tätä enemmän, palkkakaton ylittävä osuus vähennettäisiin tallin muusta vuosibudjetista. Palkkakaton alittaminen ei puolestaan kasvattaisi tallin muuta budjettia. Palkkakattoa ei sovellettaisi niihin sopimuksiin, jotka on solmittu ennen palkkakatosta sopimista.
Viime viikot on käyty keskustelua siitä, onko tällaisella palkkakatolla ylipäätään mahdollista rajoittaa kuljettajien ansioita, jotka liikkuvat tällä hetkellä parhaimmillaan 30–40 miljoonassa dollarissa. Esimerkiksi Lewis Hamilton, jota pidetään yleisesti F1-sarjan palkkakuninkaana, voisi saada osan palkastaan Mercedekseltä ja osan tallin pääyhteistyökumppanilta, öljy-yhtiö Petronasilta "sponsorirahan" muodossa.
Toisaalta myös summat puhuttavat: mikä olisi sopiva ja oikeudenmukainen taso palkkakatolle? Selvää on, että valtaosa talleista ei pysty mitenkään maksamaan 30:tä miljoonaa dollaria pelkästään kuljettajilleen.
– Jossain kohdassa tulee raja vastaan, että jos investoi kuljettajaan, ei voi investoida autoon, Haas-tallipäällikkö Günther Steiner tiivisti pienempien tallien tilanteen The Race -sivuston mukaan.
Sama pätee tallien muiden työntekijöiden kohdalla: eri talleissa on keskenään hyvin erilaiset kulurakenteet, joten yhden rajan määrittäminen on erittäin vaikeaa.
Mercedeksen tallipäällikön Toto Wolffin mukaan F1-kuljettajat ovat oikeutettuja suuriin palkkoihin, mutta toisaalta hän tunnustaa, että palkkakattokin on hyvin toteutettuna toimiva ratkaisu.
AlphaTaurin tallipäällikön Franz Tostin mukaan palkkakatto voisi olla huomattavasti nyt ehdotettua tiukempikin.
– Kuljettajat tienaavat joka tapauksessa aivan liikaa. Heille pitäisi maksaa paljon vähemmän. Jos jotain pitää sanoa, päätyisin maksimissaan 10 miljoonan dollarin palkkakattoon, tai jotain sinnepäin, Tost sanoi The Racen mukaan.
– Olemme matkalla siihen hyvää vauhtia, koska meidän täytyy olla realisteja. Nykypäivänä ei ole helppoa saada sponsorirahaa. Kuljettajien pitäisi olla iloisia siitä, että he saavat ajaa tällaisia autoja ja tehdä tällaista työtä.
Aiheeseen pyydettiin torstaina Bahrainissa näkemystä myös Hamiltonilta, jolle esitettiin edellä mainittu Tostin lausunto. Kysymystä seurasi erikoinen sananvaihto.
– Kuka noin sanoi? Hamilton kysyi lehdistötilaisuutta juontaneelta Tom Clarksonilta.
– Franz Tost.
– Kuka hän on? Hamilton pyöritteli päätään.
Clarkson meni hetkeksi hämilleen.
Tilaisuutta seuranneille toimittajille taisi käydä samoin, sillä Tost on tehnyt 20 vuoden mittaisen uran F1:ssä ja toiminut nykyisin AlphaTaurina tunnetun tallin tallipäällikkönä vuodesta 2006 lähtien. Hamilton aloitti ykkösissä 2007. Nykyisistä tallipäälliköistä Tostia pidempään tallipäällikkönä on toiminut vain Red Bullin Christian Horner.
– Ööö, mmm… Hän on AlphaTaurin tallipäällikkö, Clarkson sai vastattua muutaman sekunnin mittaisen kiusallisen hämmennyksen päätteeksi.
– Ahaa, okei, Hamilton havahtui ja antoi sitten perusteellisen näkemyksensä asiasta.
– Palkkakatto taidetaan ottaa käyttöön vasta silloin, kun en ole enää täällä. Mielestäni urheilijat ovat lajin tähtiä. He auttavat nostamaan lajia ja viemään sitä ympäri maailman. Joissakin muissa lajeissa on nähty palkkakattoja, mutta ero on se, että niissä lajeissa urheilijat omistavat monilta osin omat kaupalliset oikeutensa. Meidän kohdallamme se on hyvin rajoitettua. En ole palkkakattoa vastaan, se ei loppujen lopuksi ole minun päätettävissäni. Ajattelen kuitenkin tulevia nuoria tähtiä. En näe, miksi heitä pitäisi rajoittaa, jos he tuovat jotain isoa lajiin. Tämä on miljardiluokan show, ja heidät pitäisi palkita siitä, mitä he tuovat.