F1:ssä uusia vilppiepäilyksiä – nyt syynissä Valtteri Bottaksenkin käyttämät Mercedes-myllyt

F1:ssä moottoreiden kehitystyö on jäädetty koko tämän kauden ajaksi. Siitä huolimatta voimalähdepuolella kuhisee. Nyt syynissä ovat Mercedeksen myllyt.

F1 jäädytti moottoreiden kehitystyön jo koronaviruspandemian runtelemalla viime kaudella. Pandemian vaikutukset heijastuivat myös tälle vuodelle. Nykysääntöjen mukaan F1-moottorivalmistajat saavat tehdä vain kestävyyteen liittyviä päivityksiä kauden aikana.

Aiemmin Mercedeksen leiri epäili, että Red Bullin moottorivalmistaja Honda olisi parantanut omien voimalähteidensä suorituskykyä. Nyt kysymykset sinkoavat toiseen suuntaan.

Auto, Motor und Sportin toimittajan Michael Schmidtin mukaan erityisesti Red Bull ja Ferrari ovat nostattaneet epäilyksiä siitä, että Mercedes olisi kehittänyt omien voimalähteidensä suorituskykytasoa.

– Red Bull lähetti FIA:lle (kansainvälinen autoliitto) pyynnön, jotta se selvittää jutun juonen, Schmidt kirjoitti.

Red Bullin ja Ferrarin huomiot ovat kohdistuneet muun muassa siihen, miten GPS-datan mukaan Mercedeksen moottorit ovat näyttäneet tuottavan Britannian GP:stä lähtien enemmän voimaa erityisesti hitaissa mutkissa.

Schmidtin mukaan Red Bull ja Ferrari arvelevat, että Mercedeksen salaisuus on ”välijäähdytin”, jonka laillisuus on nyt tarkistelun alla.

– Kysymys liittyy siihen, että miten ilmaa voi jäähdyttää ja onko moottoriin liittyvät sensurit asennettu paikkaan, missä asiaankuuluvat arvot voidaan määrittää, Schmidt selittää.

Lue myös:

    Uusimmat