Tiedot Ferrarin takavarikosta täsmentyvät: kolmen tutkitun F1-tallin nimet tiedossa – FIA ryhtynyt jo vastatoimiin

10.10441469ce
Ferrarin yllä on ollut epäilyksen pilviä koko loppukauen ajan./All Over Press
Julkaistu 21.11.2019 17:51
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Samaan aikaan, kun uutiset kertoivat Kansainvälisen autoliiton FIA:n takavarikoineen osia F1-autojen polttoainejärjestelmästä, lajia säätelevä taho on tehnyt ensimmäiset liikkeensä Ferrarin epäillyn kepulikonstin estämiseksi.

LUE MYÖS: Nyt alkoi tapahtua: FIA käynnisti tutkinnan Ferrarin huijausepäilyistä – kolmen tiimin osia takavarikoitiin Brasiliassa

Saksalaislehti Auto Motor und Sport uutisoi keskiviikkona, että FIA otti viikonlopun Brasilian F1-kisan jälkeen haltuunsa polttoainejärjestelmän osia kolmesta eri autosta. Yksi niistä oli Ferrarin oma, yksi sen asiakastiimin ja yksi muulla kuin Ferrarin moottorilla kulkeva.

Viimeisimmät tiedot mediatiedot kertovat, että se yksi Ferrarin ulkopuolinen moottori olisi Red Bullin Honda-moottori. Saksalaisen RTL:n saamien tietojen mukaan kyseinen Ferrarin asiakastiimi oli Haas, ei siis Kimi Räikkösen Alfa Romeo.

FIA:n edustaja kiistää RTL:lle antamassaan lausunnossa, että kyse ei sinänsä ole dramaattiselta kuulostavasta takavarikosta, vaan enemmän rutiinitarkastuksesta.

Juuri Red Bullin ja toisen kilpailijatiimi Mercedeksen ylläpitämän huhun mukaan Ferrari saattaa kiertää F1:n polttoainevirtausta koskevaa rajoitusta. Sääntöjen mukaan polttoainetta saa virrata moottorin läpi keskimäärin sata kilogrammaa tuntia kohti.

Jos tätä pystyy hetkellisesti kasvattamaan, jäämättä siitä kiinni FIA:n asettamille antureille, kikalla pystyy esimerkiksi aika-ajon loppuvaiheessa ottamaan moottorista irti kilpailijoita enemmän tehoa.

Autosport-lehti kertoo FIA:n ryhtyneen toimiin sensorin mahdollista kiertämistä vastaan asettamalla autojen polttoainejärjestelmään ensi kaudesta lähtien toisen sensorin. Tähän asti ainoa anturi on sijainnut autojen bensatankeissa.

Ferrari on kiistänyt kaikki väärinkäytökset. Tallipäällikkö Mattia Binotton mukaan tutkinnan kanssa samaan aikaan tapahtunut Ferrarin suoranopeuksien putoaminen on johtunut tallin päätöksestä panostaa aerodynamiikassaan mutkanopeuksiin suorien sijaan.

Tuoreimmat aiheesta

F1