Red Bullin Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle tekemä tutkintapyyntö Mercedeksen käyttämästä painuvasta takajousituksesta tuotti vesiperän viikonlopun Yhdysvaltain F1-kisan yhteydessä. Nyt on käynyt ilmi, että Red Bull kuului itse harvoihin talleihin, joilla ei ole kyseistä keksintöä käytössään.
Saksalaislehti Auto Motor und Sport teki Austinin kisaviikonloppuna uutterasti selvitystyötä Mercedeksen suoravauhdin taustoista.
LUE MYÖS: Mercedeksen suoravauhdin taustalta paljastui mielenkiintoinen yksityiskohta – ikivanha innovaatio yllätti Red Bullin housut kintuissa: "Kannattaisi käydä vähän perusasioita läpi"
Lehti uutisoi jo lauantaina, ettei Mercedes suinkaan ole ainoa talli, joka hyödyntää suorilla ilmanvastuksen voimasta alaspäin painuvaa takajousitusta. Sunnuntaina toimittaja Michael Schmidt kertoi peräti seitsemän muunkin tallin käyttävän samaa innovaatiota.
Tästä on helppo laskea, että Red Bull ja sen kakkostiimi AlphaTauri ovat mitä todennäköisimmin ainoat kymmenestä tallista, joilla ei ole kyseistä jousitusta käytössään. Ferrarilta vahvistettiin, että kyse on varsin yleisesti tunnetusta ratkaisusta.
– Tämä on ollut meille täysin normaali työkalu jo vuosien ajan, Ferrarilta vastattiin Auto Motor und Sportille.
Myös C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen kertoi kaasujousien avulla painuvan takajousituksen olleen tiimeillä käytössä jo 1990-luvulla.
Takajousituksen kehitys jäädytetty jo 2020
Red Bull on nostanut Mercedeksen suoranopeudet tikun nokkaan yhä useammin F1-kauden kääntyessä loppusuoralleen. Hopeanuolten parantunut vauhti on herättänyt ihmetystä pitkälti siksi, että voimayksiköiden kehitystyö on tältä kaudelta jo jäädytetty.
Kaiken lisäksi yksi Mercedeksen insinööreistä kertoo, ettei takajousituksellakaan ole saanut tehdä ihmeitä kuluvan kauden aikana, sillä FIA oli rajannut tämänkin mahdollisuuden pois jo kauden 2020 alussa.
– Se (takajousitus) oli yksi meidän hyväksytetyistä osistamme. Emme ole voineet muuttaa sitä mitenkään. Sen vaikutukset ovat siis pysyneet koko ajan samana.
FIA jäädytti autojen kehityksen usealta osa-alueelta vuoden 2020 koronapandemian aiheuttaman kriisin takia. Tallit joutuivat tehdas- ja kisatoiminnan seisahtuessa suuriin vaikeuksiin suunniteltuaan samaan aikaan vuoden 2022 uusien sääntöjen mukaisia autojaan, joten osat täytyi pitkälti hyväksyttää jo ennen viime kauden alkua.
Tallit saivat kuitenkin tehdä vielä tämän jälkeen rajatun määrän muutoksia auton eri osa-alueisiin, mutta vuodelle 2021 suunnitellut muutokset piti hyväksyttää FIA:lla jo kauden 2020 lopulla.
LUE MYÖS: Mercedeksen toiminta nostatti kulmakarvoja Red Bull -leirissä – Ossi Oikarinen tyrmää tallipomon väitteet: "Sitä ei yksikään tiimi pysty ottamaan irti"
Hukkaako Red Bull omaa vai Mercedeksen aikaa?
Tätä taustaa vasten on ymmärrettävää, ettei Red Bullin nyt tekemä tutkintapyyntö johtanut Austinin kisaviikonloppuna mihinkään. Mercedes näytti hyötyneen Texasissa jousituksestaan vähemmän, mutta tämä johtui enemmän radan luonteesta kuin tutkintapyynnön aiheuttamasta säikähdyksestä-
Istanbulissa ja Sotshissa nähty voimakas takapään alaspäin painuminen oli seurausta hitaiden mutkien ja pitkien suorien yhteisvaikutuksesta. Austinissa vastaavaa efektiä ei päässyt syntymään useiden nopeiden mutkien takia, koska niissä autolta vaadittiin erilaisia aerodynaamisia ominaisuuksia.
Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff suhtautui Red Bullin tekemään tutkintapyyntöön varsin ivalliseen sävyyn.
– Jos haluat tuhlata energiaasi johonkin tuollaiseen, niin se käy meille oikein hyvin, Wolff tokaisi.
Auto Motor und Sport kuitenkin epäilee, että Red Bull pystyy häiritsemään pyynnöillä Mercedeksen työrauhaa MM-taistelun ratkaisuvaiheessa sitomalla työresursseja FIA:n kanssa käytäviin keskusteluihin.