F1-talli Force Indian apulaispäällikön Bob Fernleyn mukaan Kansainvälinen autoliitto FIA kielsi tallia kertomasta kuljettajalleen Sergio Perezille, että tämän jarrut ovat kuluneet loppuun Itävallan GP:ssä.
Kisassa kummankin Force Indian jarrut loppuivat ennenaikaisesti. Nico Hülkenbergin kisa päättyi kuusi kierrosta ennen loppua ja Perezin jarrut pettivät ulosajon arvoisesti viimeisellä kierroksella.
FIA on täksi kaudeksi suitsinut tallien tiimiradioviestinnän minimiin eikä polttoaineen, jarrujen tai renkaiden kulumisesta saa enää kertoa väliaikatietoja kuljettajalle. Perez syöksyi lopussa soran yli nokka edellä rengasvalliin.
– Meidän täytyy katsoa radiokommunikaatiota uudelleen, koska meille sanottiin, ettemme saa kertoa kuskeille, että heidän jarrunsa ovat kriittisessä tilanteessa, Fernley kertoi Autosportille.
– Se on vähän huolestuttavaa. Tuntuu vähän tyhmältä, että autoihin pannaan halo-turvakaaria, mutta kuskeille ei saa kertoa, että heidän jarrunsa ovat pettämässä.
Fernleylta kysyttiin, että eikö jarrujen pettäminen juuri ole FIA:n säännöissä mainittu turvallisuusuhka, josta nimenomaan saa antaa kuskille tietoa.
– Meille sanottiin kisanjohdosta, ettei kuskia saa ohjeistaa, Fernley toisti.
Myös Mercedestä kiellettiin kertomasta kisaa johtaneelle Nico Rosbergille, että hänen jarrubalanssiaan ohjaava sähköinen brake-by-wire-järjestelmä oli epäkunnossa. Mersun moottoriurheilujohtaja Toto Wolff kuitenkin ymmärtää FIA:n näkökannan asiassa.
– Tiimit voisivat helposti käyttää sitä hyväkseen ja yrittää turvallisuuden nimissä kommunikoida kuskin kanssa. Minun mielipiteeni on, että FIA meni vähän liian pitkälle siinä, mitä on rajoitettu, Wolff sanoi.
Katso jutun videolta Perezin hurjalta näyttänyt vaaratilanne.