F1-talli Mercedes pisti nykyisen radiokeskustelusäännön koetukselle sunnuntaina ajetussa Britannian osakilpailussa. Se maksoi Nico Rosbergille toisen sijan.
Nykysäännön mukaan tiimi ei saa avustaa kuljettajaansa ajamisessa, mikäli turvallisuus ei ole uhattuna. Rosbergille tuli kisan loppupuolella vaihdelaatikkovika, ja kisainsinööri ohjeisti radioitse Mersu-kuskia nollaamaan asetukset ja välttämään seitsemännen vaihteen käyttämistä.
Rosberg ylitti maaliviivan toisena, mutta tuomaristo otti radiokeskustelun käsittelyynsä kisan jälkeen. Parin tunnin harkinnan jälkeen Rosbergille mätkäistiin kymmenen sekunnin aikarangaistus, joka pudotti hänet tuloksissa kolmanneksi Red Bull -kuljettaja Max Verstappenin taakse.
Mercedes katsoi, että se toimi sääntöjen puitteissa, koska tallin mielestä kyseessä oli kriittinen ongelma. Talli ilmoitti valittavansa tuomiosta.
- Jos Nico Rosberg saa rangaistuksen tästä radiokeskustelusta, voisimme ihan hyvin kiskoa radion pois autosta säästääksemme painoa, Mercedeksen insinööri Tommy Batch kirjoitti Twitterissä sunnuntaina.
Mercedes-pomo Toto Wolff myönsi, että talli oli käynyt varikkomuurilla pienen väittelyn siitä, voiko se ohjeistaa Rosbergia. Ratkaisu syntyi kuitenkin nopeasti.
- Se olisi jumittunut seitsemännelle vaihteelle, mikä olisi todennäköisesti tarkoittanut loppua, Wolff sanoi Motorsport.comin mukaan.
"Sääntöjä pitäisi miettiä uudestaan"
Osa talleista on tulkinnut radiosääntöjen toista artiklaa siten, että kuskeille voi kertoa uhkaavista vioista, mutta ohjeita vian korjaamiseen ei saa antaa. Sääntöjen tulkinnassa on kuitenkin epäselvyyksiä. Force India -talli kertoi viikko sitten ajetun Itävallan F1-kisan jälkeen, ettei se saanut varoittaa Sergio Pereziä jarruongelmista.
- Ehkä sääntöjä pitäisi miettiä uudestaan. Kansainvälisen autoliiton FIA:n ja tallien pitäisi tarkastella yksityiskohtia - mikä on sallittua ja mikä ei, Wolff totesi.
- Jos radiokeskusteluja ei ole lainkaan, voimme kytkeä radion pois päältä ja heittää sen ulos autosta.
Rosbergin rangaistuksesta hyötyneen Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner ei pidä säännöstä, mutta korosti, että Mercedes meni harmaalle alueelle.
- Mielestäni sääntö on täyttä roskaa. Siinä ei ole juurikaan järkeä, mutta säännöt ovat sääntöjä. Kahteen otteeseen kuulosti siltä, että sääntöä rikkovia ohjeita annettiin.