Meksikolaiskuljettaja Esteban Gutierrezin maine uppiniskaisena ohitettavana on liioiteltu, väittää Haas-tallin päällikkö Günther Steiner.
Gutierrez on saanut tällä kaudella lisääntyvässä määrin kuraa niskaansa annettuaan huonosti tietä kierroksella ohittaville kärkikuskeille. Hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton nosti Gutierrezille keskisormen heinäkuun Unkarin GP:ssä ja heti seuraavassa kisassa Saksassa Red Bullin Daniel Ricciardo viestitti tiimilleen joutuneensa ”arvatkaa kenen” hidastamaksi.
Uusin kritiikki tuli viikonlopun Singaporen osakilpailussa, jossa Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolff raivostui Gutierrezin jäätyä kisan voitosta Ricciardoa vastaan ajaneen Nico Rosbergin tientukkeeksi.
– Jouduimme ruuhkaan, kun Gutierrez ja Felipe Massa taistelivat sijoituksista. Gutierrez tekee saman kaikille. Hän ei päästä ketään ohitseen, Wolff sähisi Autosportille.
– Täytyy oikeasti sanoa, että kun kaksi kaveria kisaa jokaisesta kymmenyksestä, sitten yksi jätkä kruisailee ympäriinsä ja sekaantuu kisaan, ja se tapahtuu aina samalle kaverille.
Wolff kertoo Mercedeksen huutaneen asiasta FIA:n kilpailujohtajan Charlie Whitingin korvaan, mutta Haas-kuski vain nautiskeli Massaan kasvattamastaan välimatkasta.
Toinen itävaltalainen F1-pomo Steiner ei yhdy Wolffin näkemykseen siitä, että Gutierrez olisi tavallista vaikeampi tapaus kierroksella ohitettavaksi.
– Hän on tällä hetkellä vähän kuin nyrkkeilysäkki, Steiner viittasi aikaisempiin tapauksiin.
– Mutta minusta hän teki reilusti. Hän ajoi kilpaa Massaa vastaan, joten miksi hänen olisi pitänyt väistyä tieltä? Hän siirtyy silloin, kun hänen täytyy. En näe mitään ongelmaa siinä. On helppo sanoa noin, kun olet yhtä dominoiva kuin Mercedes on, Steiner näpäyttää.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Gutierrez sai Spassa rangaistuksen jäätyään harjoituksissa Eau Rouge -mutkaan tulleen Manorin Pascal Wehrleinin tielle. Siitäkin kuskia pomon mukaan ylirangaistiin, koska vika oli kisainsinööreissä, jotka eivät pitäneet meksikolaista riittävästi ajan tasalla.
– Heillä on mielipiteensä ja meillä omamme. Emme saaneet sakkoa eikä FIA valittanut. Jos hänellä on ongelma, hänen pitää mennä tuomarien pakeille, Steiner vastasi Wolffille.