Formula ykkösten strateginen työryhmä on päättänyt maanantain kokouksessaan kieltää tuulitunneleiden käytön F1-autojen suunnittelussa, uutisoi Autosport-lehti.
Kokouksessa enemmistö oli tuulitunneleiden kieltämisen puolella. Lehden tietojen mukaan talleista Williams, Ferrari ja Mercedes vastustivat ideaa. Auton aerodynaamisen suunnittelu tapahtuisi jatkossa CFD-tietokonemallinnoksella.
Samassa kokouksessa työryhmä sopi asiakasmoottoreiden hintakatosta. Kuluvan kauden moottorit saavat maksaa jatkossa enimmillään 12 miljoonaa euroa ja edellisen vuoden moottorit kahdeksan miljoonaa euroa. Myös vaihdelaatikoille on tulossa kahden miljoonan euron hintakatto.
Strategisessa työryhmässä istuu edustajia kuudesta suurimmasta tallista (Mercedes, Ferrari, Red Bull, Williams, McLaren ja Force India) sekä F1-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoivasta FOM:sta ja Kansainvälisestä autoliitosta FIA:sta. Talleilla on jokaisella käytössään vain yksi ääni, kun taas FOM:lla ja FIA:lla on kummallakin kuusi ääntä.
Työryhmän päätökset vaativat voimaan tullakseen vielä F1-komission ja FIA:n moottoriurheiluneuvoston hyväksynnän.