Sosiaalisen median kenttä on huomattavasti monimuotoisempi kuin Facebookin alkuaikoina. Kovempi kilpailu ja alati muuttuvat toimintamallit vaikuttavat väistämättä myös tuttuun some-jättiin. Nähtävästi ihmiset ovatkin menettämässä intoaan henkilökohtaiseen jakamiseen.
The Informationin ja The Vergen mukaan Facebook-jakojen määrä on pudonnut noin 5,5 prosenttia vuosien 2014 ja 2015 välillä. Sisältöä on siis uutissyötteiden täytteenä konkreettisesti vähemmän.
Vielä suurempi muutos on nähty sisällön tyylissä, sillä ihmiset jakavat alati vähemmän henkilökohtaisia kuulumisia ja ajatuksia. Edellä mainitulla aikavälillä henkilökohtaisten julkaisujen määrän kerrotaan pudonneen jopa 21 prosenttia. Vuosien 2015 ja 2016 välillä lasku on jatkunut, vaikkakin hieman hillitympään 15 prosentin tahtiin.
Henkilökohtaisten elämäntapahtumien ja ajatusten jakaminen on aina ollut Facebookin selkäranka. Yhtiön kerrotaankin ottavan uusi trendi vakavasti. Facebook on muun muassa perustanut erityisen työryhmän miettimään, miten jakamista voitaisiin lisätä ja käyttäjiä aktivoida. Virallisessa kommentissaan yhtiö takasi kuitenkin huolettoman oloisena, että ”ihmiset jakavat edelleen valtavasti Facebookissa”.
Yleisen some-kilpailun ohella ilmiön syyt saattavat löytyä Facebookista itsestään. Viime vuosina palvelu on panostanut näkyvästi uutissisältöihin ja yritysten työkalujen kehittämiseen. Samalla Facebook satsaa alati enemmän videosisältöihin. Näiden kiinnostuksenkohteiden aiheuttama brändikehitys on voinut osaltaan vaikuttaa käyttäjien intoon jakaa omaa elämäänsä Facebookissa. Miten sinä näet Facebookin aseman sosiaalisten medioiden joukossa tänä päivänä?