Facebook julkaisi vastikään kaksi merkittävää muutosta algoritmiinsa, mikä näkyy nyt myös käyttäjien seinillä.
Jo viime kesänä Facebook kertoi alkavansa näyttää käyttäjilleen sisältöä erilaisten artikkelien Facebook-nostojen parissa vietetyn ajan perusteella – huolimatta siis siitä, klikkaako käyttäjä artikkelilinkkiä vai ei.
Viime viikolla Facebook julkisti tekevänsä lisäksi kaksi merkittävää muutosta algoritmiinsa, jotka vaikuttavat siihen, mitä sisältöä se näyttää yksittäisille käyttäjilleen. Artikkeleita tullaan ehdottamaan käyttäjälle sekä lukuajan että artikkelien monimuotoisuuden perusteella. Lukemiseen käytettyä aikaa mitataan sekä Facebookin nostoartikkeleista että itse selaimeen avatuista artikkeleista.
Jälkimmäisen tarkoituksena on vähentää ”klikkihittien” tai muun haitallisen sisällön leviämisen, sekä sitä myöten tehdä ehdotettujen artikkelien luonteesta laadukkaampaa. Tällä hetkellä muutokset koskevat vain Facebookin mobiilikäyttäjiä.
Facebook haluaa täten tarjota käyttäjilleen sisältöä, jonka entistä paremmin olettaa häntä kiinnostavan. Sosiaalisen median palvelu kertoo myös, että on havainnut käyttäjien arvostavan artikkelien monipuolisuutta. Tästä syytä Facebook ehdottaa nyt artikkeleita aiempaa monipuolisemmista aiheista.
Muutosten seurauksena osa aktiivisten julkaisijoiden sisällöstä saattaa jäädä kokonaan piiloon.
Lähde: The Next Web