Sosiaalisen median palvelu Facebook näyttää kohdennettuja mainoksia myös heille, jotka eivät edes käytä kyseistä palvelua, kertoo Wall Street Journal.
Facebook laajentaa mainostoimintojaan muillekin nettisivustoille. Yhtiö tiedottaa, että palvelu alkaa näyttää mainoksia kaikilla sivustoilla ja sovelluksissa, jotka kuuluvat sen Audience Network -yhteisöön. Aiemmin Facebook näytti kohdennettuja mainoksia kolmannen osapuolen sivustoilla vain käyttäjilleen. Nyt mainoksia näkevällä ei tarvitse edes olla Facebook-tunnuksia.
Muutos on hienovarainen, mutta merkittävä: yhtiö saattaa tulevaisuudessa vallata suuren osan mainostilasta verkossa.
Aiemmin Facebook on siis näyttänyt kohdennettua mainossisältöä vain käyttäjilleen. Mainoksia on näytetty käyttäjän jakamien tietojen ja nettikäyttäytymisen perusteella.
Nyt Facebook aikoo kerätä tietoa verkkosurffailijoiden mieltymyksistä eri sivustoille muun muassa eri sivustoille upotettujen tykkäys-painikkeiden avulla. Näin käyttäjällä ei tarvitse olla edes Facebook-tunnuksia, jotta Facebook voi seurata hänen käyttäytymistään ja mieltymyksiään.
Kyseinen tapa levittää mainoksia käyttäjälle useille eri sivustoille on jo pitkään ollut käytössä muilla mainostajilla. Facebook kuitenkin kehuu keräävänsä vieläkin tarkemmin tietoja käyttäjistä, jolloin myös mainontaa voidaan kohdentaa entistä paremmin.
He, joilla ei ole Facebook-tunnuksia, voivat estää kohdennettujen mainosten näyttämisen Facebookin kautta. Mainostajat puolestaan voivat myös erikseen kieltää mainosten näyttämisen muille kuin Facebookin käyttäjille, mikäli niin toivovat.
Lähde: Wall Street Journal