Snapchatista on noussut vakavasti otettava haastaja Facebookin ylivallalle sosiaalisen median palveluna. Reaktiona Facebook tekee kaikkensa kilpailussa Snapchatia vastaan.
Facebookin strategia vaikuttaatällä hetkellä olevan nousta Snapchatiksi ennen Snapchatia muissa maissa kuin Yhdysvalloissa, jossa Snapchat on suosituimmillaan – ja jo liian vahva peitottavaksi.
Uusin Snapchat-kopiosovellus Facebookilta, Flash, tähtääkin erityisesti aluksi Brasilian markkinoille. Flash kopioi Snapchatin kuva- ja videokeskeiset keskustelutoiminnot ja tukee myös Snapchatin tapaisia kasvojen päälle asettuvia filtterimaskeja.
Laajemmin Facebook on viime aikoina keskittynyt Snapchatin tarinatoiminnon kopiointiin. Se on julkaissut 24 tuntia näkyvät kuva- ja videojulkaisut jo laajasti ja menestyksekkäästi osana Instagramia Stories-nimellä sekä testaa vastaavaa toimintoa myös Messenger Day ja WhatsApp Status -nimillä suosituissa, yli miljardin käyttäjän viestisovelluksissaan.
Myös Snapchatin keskustelutoimintojen kopiointia Facebook on yrittänyt jo aiemmin, kahdestikin, Poke- ja Slingshot-sovelluksilla, jotka eivät kuitenkaan nousseet suuriksi menestyksiksi ja on sittemmin lopetettu.
Pokesta ja Slingshotista poiketen uusi Flash-sovellus on suunnattu kehittyville markkinoille, mikä näkyy Recode-julkaisun mukaan esimerkiksi sen pienenä asennustiedoston kokona, alle 25 megatavua, joka on noin kolmasosa Snapchatista sekä sovellusta käytettäessä yrityksenä pitää tiedonsiirron määrä kurissa. Brasilian jatkoksi sovellus julkaistaneen myös muissa suurissa, mutta vielä kehittyvissä maissa. Potentiaalisia kandidaatteja ovat esimerkiksi Intia tai Indonesia.