Instagramin Snapchatista lähes täysin kopioima Stories-tarinatoiminto on noussut nopeasti suosituksi. Instagramin mukaan sitä käyttää nyt jo 150 miljoonaa käyttäjää päivittäin.
Määrä on merkittävä, sillä kilpailevan Snapchatin käyttäjämäärä on samaa kokoluokkaa. Yhteensä Instagramilla on tuoreimman ilmoituksen yli 600 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa. Vasta lokakuussa Instagram Stories oli saavuttanut 100 miljoonan päiväkäyttäjän rajan.
Instagram Stories julkaistiin elokuussa. Snapchatin tarinoiden tavoin se mahdollistaa kuvien ja videoiden, mahdollisesti eri tavoin teksteillä, piirroksilla, emojeilla ja muilla lisäyksillä ehostettuna, julkaisun näkyviin 24 tunnin ajaksi.
Instagram toi Stories-julkaisut erittäin näkyvälle paikalle sovelluksensa kotinäkymän yläreunaan. Instagram Stories -julkaisuun jaetut kuvat ja videot esitetään Snapchatin tavoin yhtenäisenä esityksenä, ja ne katoavat näkyvistä 24 tunnin jälkeen julkaisustaan eivätkä tule osaksi muuta Instagram-julkaisuvirtaa tai jää näkyviin profiiliin.
Nyt Instagram on tuomassa myös mainokset osaksi Storiesia. Jatkossa kaverien tai muiden käyttäjien Stories-julkaisujen välissä voi näkyä koko ruudulla 5 sekunnin mittainen kuvamainos tai 15 sekuntia kestävä mainosvideo, jotka ovat muiden julkaisujen tavoin ohitettavissa. Mainokset tulevat mukaan osaksi Storiesia maailmanlaajuisesti tulevina viikkoina, mutta niiden kokeilu alkaa rajatusti tiettyjen suurten mainostajien kanssa. Näitä ovat esimerkiksi General Motors, Maybelline New York, Nike ja Netflix. Lisäksi Instagram parantaa Stories-julkaisujen suosiosta yritystileille tarjolla olevia tietoja.
Facebook on tehnyt viime aikoina kaikkensa kilpaillaakseen Snapchatin kanssa. Se on esitellyt Instagram Storiesia vastaavan ja Snapchatin haastavan julkaisutoiminnon jo myös osaksi Messengeriä. Lisäksi vastaavaa ominaisuutta on kehitetty myös osaksi WhatsAppia Status-nimellä