Facebook todellakin tekee kaikkensa taistellakseen uhkaavinta kilpailijaansa Snapchatia vastaan. Jo aiemmin Facebook on kopioinut Snapchatin tarinat Instagram Stories -toiminnoksi sekä testaa jo myös vastaavaa Facebook Messengerissä Messenger-päivä-nimellä sekä WhatsAppissa Status-nimellä.
Tähän asti Facebookin suosituin pääsovellus on säästynyt Snapchatin näin suoralta kopioinnilta, mutta nyt tämä muuttuu. Facebook Storiesin testaus lähtee liikkeelle nyt Irlannista sekä Facebookin Android- että iOS-sovellusversioissa.
Facebook Stories toimii aivan kuin Instagram Stories.
Facebook Stories vastaa Instagram Storiesia, ja näin myös Snapchatin tarinoita: julkaistut koko ruudun täyttävät kuvat ja videot pysyvät näkyvissä 24 tunnin ajan julkaisusta. Stories-julkaisuja tehneet kaverit näkyvät pyöreinä kuvakkeina Facebookin etusivunylälaidassa. Kuvia ja videoita voi koristella haluamallaan tavoin tekstein ja efektein, ja julkaisua kommentoida suoraan yksityisviestillä.
Irlannin jälkeen Facebook Stories laajenee lisämaihin tulevina kuukausina.
Facebook Storiesin mukaantulo ei vaikuta laajemmin Facebook-sovellukseen, vaan vanha tuttu julkaisuja allekkain sisältävä etusivu pysyy muuten ennallaan.
Instagram Stories on osoittautunut varsin suosituksi: sillä on jo 150 miljoonaa käyttäjää päivittäin, eli saman verran kuin Snapchatilla viimeisimmän julki tuodun tiedon mukaan. Facebook pyrkii uusilla tarinatoiminnoillaan luonnollisesti saamaan käyttäjät jakamaan ja viettämään enemmän aikaa sen palveluissa.
Facebook-sovellusta käyttää maailmanlaajuisesti yli miljardi ihmistä päivässä, joten myös Facebook Storiesilla on paljon potentiaalia Instagram Storiesin menestyksen jatkamiseen.