Yli 700 000 voittoa tavoittelematonta järjestöä eri puolella maailmaa kerää jo rahaa Facebookin kautta, yhtiö kertoo.
Video: Suomalaisella tietoturvagurulla on monta hyvää syytä pysyä pois Facebookista.
Sosiaalinen media on tärkeä kanava, jossa levittää tietoa hyväntekeväisyydestä ja avun tarpeesta. Tieto voi levitä Twitterissä ja Facebookissa nopeasti ja laajalle.
Osa hyväntekeväisyyslahjoituksistakin kulkee nykyään Facebookin kautta. Facebookin varainkeruutyökalut eivät kuitenkaan ole täysin ongelmattomia, sillä yksityishenkilöt eivät Suomessa saa toimeenpanna rahankeräystä. Yleishyödyllistä toimintaa harjoittavat yhteisöt sen sijaan saavat kerätä rahaa myös Facebookissa, kunhan rahankeräyslupa on kunnossa.
Facebook tarjoaa kuitenkin myös Suomessa henkilökohtaista varainkeruumahdollisuutta, jonka kautta kuka tahansa voi kerätä lahjoituksia hänelle tärkeälle asialle.
Facebookista myönnetään, että yhtiö on tietoinen mahdollisuuden aiheuttamista haasteista Suomessa ja keskustelee asiasta Suomen viranomaisten kanssa. Enempää yhtiöstä ei haluttu kommentoida.
Poliisihallituksen arpajaishallinnon ylitarkastaja Emmi Tengman vahvistaa, että keskusteluja on käyty, mutta minkäänlaiseen lopputulokseen ei vielä ole päästy.
Tengman sanoo, että Facebookin kautta tehtävä henkilökohtainen varainkeruu ei välttämättä ole laitonta, jos kohderyhmä on tarpeeksi pieni ja yksilöity eikä kampanja pääse leviämään sen ulkopuolelle.
– Kyse on siitä, täyttyykö rahankeräyksen määritelmä. Kun pyydetään vastikkeettomia rahalahjoituksia, niin viime kädessä on kyse sitä, kohdistuuko kampanja yleisön määritelmän täyttävään joukkoon.
Kannattaakin aina tutustua rahankeräyksiä koskevaan sääntelyyn ja selvittää mahdollinen luvan tarve, ennen kuin itse alkaa kerätä lahjoituksia esimerkiksi Facebookissa.
"Kuluttajat haluavat helppoja ratkaisuja"
Yleishyödylliset organisaatiot sen sijaan näkevät Facebookin rahankeruukampanjat positiivisessa valossa.
Yleishyödyllisten kansalaisjärjestöjen etujärjestön Vastuullinen Lahjoittaminen Valan pääsihteeri Pia Tornikoski sanoo, että Facebookin kautta kulkevat lahjoitukset ovat arvokas lisä järjestöjen työlle.
– Facebookin kautta lahjoittamien on helppoa ja kuluttajat haluavat helppoja ratkaisuja, Tornikoski sanoo.
Hän lisää, että hyväntekeväisyysjärjestöille on hyötyä uusista innovatiivisista tavoista olla yhteydessä kansalaisiin.
Facebookin Pohjoismaiden yhteiskuntasuhdepäällikkö Christine Grahn suitsuttaa yhtiön roolia yhteiskunnallisena tekijänä.
– Facebookille on aina ollut tärkeää tukea yhteisöjä. Huomasimme rahankeruutoiminnallisuuden tarpeen sen jälkeen kun olimme seuranneet niin kutsuttua Ice bucket -kampanjaa ALS-sairaiden puolesta ja vajaa vuotta myöhemmin Facebook-käyttäjien intoa auttaa Nepalin maanjäristyksen uhreja. Tieto levisi laajalle, mutta käyttäjät kaipasivat yksinkertaista tapaa tehdä lahjoituksia, Grahn sanoo.
Grahn on Suomessa kertomassa kansalaisorganisaatioille Facebookin käytöstä viestimenä ja työkaluista, joita Facebook niille tarjoaa.