Fazer on sopinut ruokapalvelunsa eli Fazer Food Servicesin myymisestä monikansalliselle ruokapalveluyritys Compass Groupille.
Kauppaan kuuluu noin 7 000 työntekijää ja tuhat ravintolaa, joista puolet sijaitsee Suomessa ja loput muissa Pohjoismaissa. Työntekijöistä 3 900 on Suomessa. Lisäksi kauppaan kuuluu Virossa sijaitseva tuotantokeittiö.
Yrityskaupan kokonaishinnaksi on sovittu noin 475 miljoonaa euroa. Kauppa vaatii Euroopan komission hyväksynnän.
45 maassa toimivan Compass Groupin liikevaihto on noin 26 miljardia euroa. Yhtiöllä on noin 600 000 työntekijää maailmanlaajuisesti.
Fazer kertoo syyksi yrityskaupalle sen, ettei kuluttajaliiketoiminnalla ja ruokailupalveluilla ole sille juurikaan keskinäisiä synergiaetuja.
– Kaikilla Fazerin liiketoiminnoilla on erinomaiset kasvumahdollisuudet, mutta jokaisella on omat erityiset investointitarpeensa. Tästä johtuen olemme päättäneet yhtenäistää konsernin liiketoimintaportfoliota voidaksemme keskittyä näihin kasvumahdollisuuksiin, kertoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum tiedotteessa.
Fazer: Työpaikkoihin ei näillä näkymin vaikutuksia
Fazerin mukaan kaupan jälkeen Food Services voi keskittyä omaan liiketoimintaansa, ja Fazer saa yrityskaupasta varoja kasvustrategiansa toteuttamiseen. Yhtiö tavoittelee kasvua erityisesti Pohjois-Euroopassa.
Compass Groupista kerrotaan, että Fazerin ruokapalveluiden osto on luonteva osa yhtiön vuosia jatkunutta kasvustrategiaa.
– Kauppa tarjoaa Fazerin työntekijöille mahdollisuuden liittyä yhtiöön, joka keskittyy vahvasti juuri ruokapalveluihin, kertoo Compass Groupin Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava johtaja Kathinka Friis-Moller sähköpostitse.
Fazerin mukaan näköpiirissä ei ole, että toteutunut kauppa vaikuttaisi mitenkään työpaikkoihin Suomessa tai johtaisi yt-neuvotteluihin.
– Kun kauppa on saatu päätökseen ja viranomaiset ovat sen hyväksyneet, Fazer Food Servicesin koko henkilökunta siirtyy Compass Groupiin, kertoo Fazerin viestintä- ja brändijohtaja Ulrika Romantschuk.
Vaikutukset ravintoloiden määriin epäselviä
Fazerilta ei kommentoitu, vaikuttaako kauppa Food Servicesin ravintoloiden määrään Suomessa tai muualla.
– Fazer-konserni keskittyy kuluttajaliiketoimintaan, ja Fazer Food Servicesillä on hyvät kasvumahdollisuudet Compass Groupissa, Romantschuk sanoo.
Compass Groupilla ollaan vakuuttuneita, että kun yhtiöiden kokemukset ja asiantuntemus saatetaan yhteen, saavat kuluttajat ja asiakkaat parempia tuotteita.
Fazerin Romantschuk ei kommentoi, kumman osapuolen aloitteesta lähes puolen miljardin suuruinen yrityskauppa sai alkunsa.