Fazer-konserni ostaa ruotsalaisen smoothiebrändin Frooshin pääomasijoittaja Unilever Venturesiltä, konserni kertoo. Yrityskaupan hintaa ei ole julkistettu.
Frooshilla on yli 50 työntekijää Pohjoismaissa. Vuonna 2016 sen liikevaihto oli noin 20 miljoonaa euroa.
Yritys on tällä hetkellä on 35 prosentin markkinaosuudellaan markkinajohtaja Pohjoismaiden smoothiemarkkinoilla. Sen tuotteita viedään muun muassa Baltian maihin, Saksaan, Ranskaan ja Irlantiin. Hiljattain se aloitti toiminnan myös Japanissa.
Smoothiemarkkinat kasvavat 10 prosentin vuosivauhtia
Frooshin osto on osa Fazerin strategiaa kasvattaa uutta liiketoiminta-aluetta, Fazer Lifestyle Foodsia, kertoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum STT:lle.
Alkuvuonna perustettu Fazer Lifestyle Foods keskittyy maidottomiin, viljasta valmistettuihin tuotteisiin, kasvispohjaisiin aterioihin ja mukaan otettaviin välipaloihin.
– Tavoitteenamme on saavuttaa vuoteen 2022 mennessä 300 miljoonan euron liikevaihto Fazer Lifestyle Foodsille ja tulla yhdeksi kolmesta suurimmasta kasvipohjaisten tuotteiden yrityksistä tietyissä Pohjois-Euroopan maissa, Vitzthum kertoo.
– Jotta pääsisimme 300 miljoonan euron tavoitteeseen se vaatii vielä joitain yritysostoja, Vitzthum sanoo.
Hänen mukaansa Fazerin seuraavat ostokohteet voivat olla niin kotimaassa kuin ulkomailla.
– Varsinkin lifestyle foods -puolella haluamme tehdä tästä selkeästi pohjoiseurooppalaisen bisneksen.
Smoothiemarkkinoiden odotetaan kasvavan yli 10 prosentin vuosivauhtia, Vitzthum lisää.
– Täysmehusmoothiet kasvattavat jatkuvasti suosiotaan. Tämän brändin avulla voimme myös laajentua muihin hedelmäpohjaisiin tuotteisiin.
Yrityskaupan myötä Frooshin toimitusjohtajana kahdeksan vuotta toiminut Brendan Harris on nimitetty Fazer Lifestyle Foodsin toimitusjohtajaksi ja Fazer-konsernin johtoryhmän jäseneksi.
Pääomasijoittaja Unilever Ventures osti Frooshin vuonna 2008, jolloin se oli Pohjoismaiden neljänneksi myydyin smoothiemerkki.