Fernando Alonson alkukaudessa on häkellyttäviä yksityiskohtia – näin hän selitti yllätysratkaisuaan Monacon GP:n voittotaistelussa

5:47img
Tulosruutu: Max Verstappen kasvatti MM-johtoaan Monacon GP:n voitolla
Julkaistu 28.05.2023 20:10
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Fernando Alonso jatkoi Monacossa huimaa alkukauttaan ja nappasi F1-kauden kuudennessa osakilpailussa jo viidennen palkintokorokesijoituksensa. 41-vuotias espanjalainen haki kisan ratkaisuhetkillä jättipottia todellisella yllätysratkaisulla.

LUE MYÖS: Verstappen voittoon Monacossa, Alonson uhkapeli ei tuottanut tulosta – Bottas niukasti ulos pisteiltä

Alonson saldo tältä kaudelta on neljä kolmossijaa, yksi nelossija ja nyt Monacosta Max Verstappenin takana tullut kakkossija. Edellisen kerran Alonso oli noussut kolmoskoroketta korkeammalle vuoden 2014 Unkarin GP:ssä, jossa hän oli toinen.

Kisassa alkoi tapahtua noin 25 kierrosta ennen ruutulippua, kun pitkään odotettu sade alkoi voimistua ja kuljettajat tulivat varikolle hakemaan alle välikelin renkaita.

Alonso teki oman varikkokäyntinsä kierrokselta 54, mutta toisin kuin muut, hän päätyi ottamaan alle kuivan kelin renkaat. Päätös osoittautui nopeasti vääräksi, ja Alonso joutui tulemaan heti seuraavalta kierrokselta uudestaan sisään.

– Sillä kierroksella, kun tulin varikolle, rata oli täysin kuiva lukuun ottamatta mutkia seitsemän ja kahdeksan. Miksi siis olisin ottanut välikelin renkaat? 99 prosenttia radasta oli täysin kuivaa, joten otin kuivan kelin renkaat, Alonso sanoi The Athletic -toimittaja Luke Smithin mukaan.

Sky Sportsille Alonso sanoi, että päätös tehtiin Aston Martinilla sääennusteen perusteella.

– Emme odottaneet, että vettä tulisi niin paljon.

Väärästä ratkaisusta huolimatta Alonso pysyi kilpailussa toisena, sillä sateen alkaessa kolmantena ollut Mercedeksen George Russell oli peräti 24 sekunnin päässä.

Alonson ja Aston Martinin alkukausi on ollut sanalla sanoen huikea. Ennen tätä Alonso oli pitkällä F1-urallaan saavuttanut kauden kuudessa ensimmäisessä osakilpailussa viisi palkintosijaa vain kahdesti: mestaruuskausillaan 2005 ja 2006 Renault'n ratissa.

Pisteiden valossa meno on nykyisen pistejärjestelmän (2010 alkaen) ajalta ennennäkemätöntä. 93 pistettä kuudesta ensimmäisestä osakilpailusta on Alonson suurin saldo koskaan.

Vaikka sprintistä ja kilpailun nopeimmasta kierroksesta saa nykyään lisäpisteitä, alla näkyvä vertailu on sikäli mielekäs, että Alonso on saanut tältä kaudelta vain kolme lisäpistettä.

Alonson pisteet ja sijoitus MM-sarjassa kuuden ensimmäisen osakilpailun jälkeen 2010–2023:

kausi:talli:pistettä:sarjasijoitus:
2010Ferrari753:s
2011Ferrari695:s
2012Ferrari761:nen
2013Ferrari783:s
2014Ferrari613:s
2015McLaren017:s
2016McLaren1812:s
2017McLaren019:s
2018McLaren327:s
2021Alpine1311:s
2022Alpine415:s
2023Aston Martin93*3:s

* Mukana ovat Azerbaidzhanin GP:n sprintissä saavutetut kolme lisäpistettä.

Tuoreimmat aiheesta

F1