Ferrari ja Renault kertoivat tiistaina tehneensä valitukset kansainvälisen autoliiton FIA:n Racing Pointia koskevasta päätöksestä. Taustalla on F1:n niin sanottu kopiointikohu, joka kohdistuu Racing Pointin tämän kauden autoon.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Espanjan GP suorana 14.-16.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Englannin Silverstonessa majaansa pitävä Racing Point sai viime perjantaina 400 000 euron sakot FIA:lta, kun kansainvälinen autoliitto tulkitsi, ettei talli ollut suunnitellut itse autojensa jarrujen jäähdytysjärjestelmiä.
Racing Point on ehtinyt myöntää itsekin, että se osti Mercedekseltä kyseiset osat. F1:n tämän kauden säännöissä määritetään, että tallien on suunniteltava itse jarrujen jäähdytysjärjestelmät. Täten FIA tulkitsi Racing Pointin auton laittomaksi.
Sakkojen lisäksi Racing Pointilta vähennettiin 15 valmistajien MM-pistettä.
Isoin kohu syntyi kuitenkin siitä, että kansainvälinen autoliitto FIA ei kieltänyt Racing Pointia käyttämästä kyseisiä osia.
Tästä seurasi valitustulva.
Useat tallit vaativat jo viikonloppuna, että kansainvälisen autoliiton FIA:n on tarkennettava linjauksiaan siitä, mikä on sallittua ja mikä ei.
F1-talleista Ferrari ja Renault vahvistivat tiistaina, että ne ovat jättäneet valitukset FIA:n päätöksestä. Valitusten myötä asia etenee kansainväliseen muutoksenhakutuomioistuimeen.
Alun perin myös McLarenin piti jättää oma valituksensa aiheesta. McLaren kuitenkin ilmoitti vetäytyvänsä aikeistaan.
– McLaren Racing kunnioittaa Ferrarin ja Renaultin valituspäätöksiä ja seuraamme mielenkiinnolla menettelyjen etenemistä, talli tiedotti.
Koko kopiointikohun oleellisin pointti on liittynyt siihen, että nähdäänkö F1:ssä tulevaisuudessa vain isojen valmistajien kopioautoja. Racing Point kun aiheutti parranpärinää esitellessään tämän kauden autonsa, joka on kopio Mercedeksen viime vuoden mestaruusautosta.
Racing Point on myöntänyt mallintaneensa Mercedeksen auton, johon se saa myös saksalaistallin moottorin ja vaihteiston.
Kyseisellä kopioautolla Racing Point on noussut uhkaamaan jopa F1-sarjan isoimpia talleja.