F1:n alkukauden isoin puheenaihe on liittynyt niin sanottuun Pinkkiin Mercedekseen, eli Racing Pointin tämän kauden autoon. Kansainvälinen autoliitto FIA antoi jo yhden rangaistuksen Racing Pointille Mercedeksen osien laittomasta käytöstä. Nyt myös osien alkuperäislähde on päätymässä syynin kohteeksi.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Espanjan GP suorana 14.-16.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Asian nosti esille Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner, jonka mukaan koko jupakassa keskustelu on kohdistunut vain Racing Pointin rooliin.
– Kyse ei ole pelkästään yksistä jarruosista. Kyse on siitä, että mitä saa tehdä ja mitä ei, Horner sanoi Motorsport.com:lle.
– Jos Mercedestä miettii, niin ihan varmasti ilmoille nousee kysymysmerkkejä. Jos talli, joka otti vastaan osat, todetaan syylliseksi, niin eikö silloin osien luovuttaja riko myös sääntöjä? Siihen FIA:n pitää antaa vastaus, Horner jatkoi.
FIA langetti viime perjantaina Racing Pointille 400 000 euron sakot. Sen lisäksi Racing Pointilta vähennettiin 15 valmistajien MM-pistettä.
Ferrari, Renault ja Racing Point valittivat päätöksestä. Tapaus etenee nyt kansainväliseen muutoksenhakulautakuntaan.
FIA antoi rangaistuksensa Racing Pointille siitä, ettei talli suunnitellut itse jarrujensa jäähdytysjärjestelmää, vaan se osti siihen liittyvät osat Mercedekseltä. Tämä on kiellettyä kauden 2020 F1-säännöissä.
Racing Point sai kuitenkin jatkaa osien käyttöä, mistä syntyi valitusaalto.