Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto ei näe mitään johdonmukaista tavassa, jolla F1-tuomaristo on tällä kaudella linjannut kyseenalaisia tilanteita. Monacon GP:n varikkosotkussa kilpailunjohto joutui muuttamaan kirjauksiaan tuomariston tekemän linjauksen takia.
LUE MYÖS: Max Verstappenin kyseenalainen tilanne johti sääntöjen sanamuodon muutokseen – FIA:n toimistolla kävi nolo moka
F1-sarjan kilpailunjohto siirtyi tästä kaudesta alkaen Niels Wittichin ja Eduardo Freitasin komentoon. Viime kauden runsaan kritiikin jälkeen kaikki ei ole Binotton mukaan vieläkään kunnossa.
– Se ei totisesti ole helppo työ. Nämä kaverit tarvitsevat lisää kokemusta. Ei sitä opita ensimmäisestä kisasta, Binotto kommentoi RaceFans-sivustolle.
– Jos katsoo kauden alkua, ainakaan Ferrarilla emme voi olla tyytyväisiä. Olemme useasti kokeneet haittaa päätöksissä, mutta niin se menee, hän huomautti.
Binotto kaipaisi kilpailunjohdolta lisää yhteydenpitoa tiimien kanssa, jotta tallien näkökulmat tulisivat paremmin tietoon.
– Siitä ei ole epäilystäkään, että yhdessä vaiheessa kautta ei ollut mitään johdonmukaisuutta päätöksissä. Sitä emme mielestäni voi kiistää.
Yksi Ferraria sapettanut päätös tuli edellisessä kisassa Monacossa, kun tuomaristo tyrmäsi punaisten jättämät protestit Red Bullin autojen tekemistä varikkoviivan ylityksistä. Sergio Perez ei tuomariston mukaan koskenut lainkaan renkaallaan ulostulon sulkuviivaan, ja Max Verstappenin kohdalla riitti, ettei yksikään pyöristä ylittänyt viivaa kokonaan.
Tämä tulkinta ei mennyt Binottolla jakeluun. Sanamuotoa tarkennettiin Azerbaidzhanin viikonloppuun tultaessa, jotta tiimit osaisivat jatkossa tulkita sääntöä toivotulla tavalla.
– Se on yksi päätös, johon emme ole tyytyväisiä, Binotto myönsi.
– Teimme protestit, ja varmaankin tiesimme, mikä lopputulos tulee olemaan, mutta minusta oli meiltä oikein protestoida osoittaaksemme, ettemme olleet samaa mieltä päätöksen kanssa.
– Uskomme yhä, ettei se ollut oikea päätös. Itse asiassa heidän piti muuttaa kilpailunjohdon ohjeita ja varikon ulostuloa täällä Bakussa. Luulen heidän jo aloittaneen keskustelun, että pitäisikö kansainvälistä kilpailukoodistoa muuttaa takaisin, jotta se olisi oikein, Ferrari-pomo lisäsi.