Red Bullin ja Ferrarin välillä sanailua aiheuttanut Max Verstappenin ja Sergio Perezin varikkoviivan ylitys on johtanut sääntötulkinnan sanamuodon muutokseen Azerbaidzhanin F1-kisan alla. Vanha muotoilu oli vahingossa päätynyt myös tämän vuoden kilpailuohjeisiin.
Ferrari teki Monacon GP:n jälkeen protestin, jossa se väitti kummankin Red Bull -kuskin ajaneen varikon ulostuloväylän sulkuviivan yli radalle palatessaan.
LUE MYÖS: Lewis Hamiltonilta odottamaton aluevaltaus: Brad Pitt mukana – taustalla muitakin elokuvamarkkinan suuria nimiä
Tuomariston mukaan Perez ei missään vaiheessa koskettanut etu- tai takapyörällään viivaa. Myös Verstappenin tapauksessa protesti hylättiin, vaikka tämän renkaat olivat käyneet viivan päällä.
Kansainvälinen autoliitto FIA lievensi kausien välissä kilpailusääntöä, jossa määritellään ajaminen varikolle sisään ja sieltä ulos. Aiemmin pelkkä viivan päälle ajaminen riitti sääntörikkeeseen.
Tästä kaudesta lähtien on sääntöjen mukaan riittävää, ettei yksikään auton renkaista ylitä viivaa. Tällöin rengas saa osua viivan päälle, kunhan se ei ole kokonaan viivan väärällä puolella.
Näin asian piti olla ilmaistuna myös Monacon GP:n kisaohjeissa, mutta FIA:n mukaan vanha tulkinta oli siirtynyt "leikkaa-liimaa-vaiheessa" epähuomiossa vuoden 2022 ohjeistukseen.
Nyt FIA:n kilpailujohtaja Niels Wittich on selventänyt asiaa myös päivitetyissä kisaohjeissa ennen Azerbaidzhanin Bakun kisaa. Jatkossa siis yksikään auton renkaista ei saa mennä kokonaan sulkuviivan yli, mutta viivan päältä saa ajaa.