Ferrari sukelsi rumasti Venäjän F1-kisassa – eikä italialaistalli kierrellyt totuuksia: ”Sattuu, tämä on virheiden tulos”

10.10427708y
/All Over Press
Julkaistu 29.09.2019 19:55
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

@ilarisavonen

Ferrari lähti isona ennakkosuosikkina sunnuntain Venäjän GP:seen, sillä se oli ollut Sotshin katuradalla nopein talli. Sunnuntaina kaikki näytti hyvältä vielä kisan alussa. Kaikki kuitenkin mureni – lopulta paras Ferrari-kuski oli vasta kolmas.

Ferrarin monacolaiskuljettaja Charles Leclerc oli lauantaina jo neljättä kertaa peräkkäin paalupaikalla. Kisan alussa Leclerc tarjosi imuavun tallikaverilleen Sebastian Vettelille, joka nousi kärkeen.

Ennen varikkopysähdyksiä Ferrarit olivat kaksoisjohdossa. Sitten iskivät tekniset murheet: Vettel keskeytti. Virtuaalisen turva-auton ja hetken päästä tulleen turva-auton aikana Leclerc tipahti kolmanneksi. Mercedeksen Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas olivat yhtäkkiä sijoilla yksi ja kaksi.

Ferrarin osalta kohutapahtumat lähtivät liikkeelle jo ennen varikkopysähdyksiä. Tallin sisältä kuultiin värikästä keskustelua, kun Vettelin piti päästää Leclerc edelleen.

LUE: Mitä Ferrari-kohussa oikein tapahtui? Charles Leclerc avautui jälleen tallinsa toiminnasta

Näin ei kuitenkaan käynyt.

– Pyysimme Charlesia antamaan imuapua Sebastianille, koska se oli paras vaihtoehto sille, että olisimme sijoilla yksi ja kaksi avausmutkien jälkeen, Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto sanoi Sky Sports Italialle.

– Mutta ehkä meidän pitää olla tarkempia ennen kilpailun alkua. Puhumme heidän (kuskien) kanssa, että mitä kisan alussa oikein tapahtui, Binotto jatkoi.

LUE MYÖS: Mika Salolta suorat sanat Venäjän GP:n yllätyskäänteestä: ”Ferrari munasi ihan täysin”

Ferrari-pomo Binotto kuitenkin myönsi, että italialaistalli teki virheitä. Tämä oli toki selkeä fakta, sillä ennakkosuosikin asetelma muuttui selväksi tappioksi.

– Meidän on pakko olla aggressiivisempia jatkossa. Kolmas sija sattuu, koska se on virheidemme tulos, Binotto totesi suoraan.

Tuoreimmat aiheesta

F1