F1-sarjaan tuotu kulukatto saattaa nousta arvaamattomalla tavalla ratkaisevaan osaan Ferrarin ja Red Bullin välisessä MM-taistelussa. Tästä eteenpäin ei ratkaise pelkästään, kuka osaa kehittää autoaan parhaiten, vaan myös se, kenellä on siihen sääntöjen puitteissa varaa.
Ferrari johtaa Red Bullia valmistajien MM-sarjassa kuudella pisteellä viiden ajetun osakilpailun jälkeen. Kuljettajien sarjassa Charles Leclercilla on vielä 19 pisteen johto Max Verstappeniin, mutta edellisissä kisoissa Red Bull on ollut koko ajan enemmän niskan päällä.
LUE MYÖS: Miamin GP:n topit ja flopit: Ferrarin hälytyskellot soivat – Max Verstappen aiheutti jo toisen ison kolauksen
Tästä kaudesta alkaen tallien on tultava toimeen 140 miljoonan dollarin eli noin 134 miljoonan euron kulukaton alla. Tämän tarkoituksena on ennen kaikkea tasoittaa isojen ja pienten tallien voimasuhteita.
Ferrari on tunnettu formula ykkösten kovimpana tuhlaajana, mutta tällä kaudella se on viivyttänyt päivitystensä tekemistä selvästi esimerkiksi Red Bullia pidempään. Tallipomo Mattia Binotto toivoo tästä etua punaisille.
– On totta, että Red Bull kehittänyt autoaan kauden alusta alkaen, ja he ovat tuoneet päivityksiä. Jos katson paria viime kisaa, he ovat olleet ehkä pari kymmenystä meitä nopeampia, Binotto arvioi Motorsport.comille.
– Minulla ei ole epäilystäkään siitä, etteikö meidän pitäisi tuoda päivityksiä pysyäksemme vauhdissa.
Red Bull joutuu jossain vaiheessa hiljentämään tahtiaan
Binotton mukaan on selvää, ettei Red Bull voi rajoitettujen kulujen aikakaudella mitenkään jatkaa kehitystahtiaan tällaisena.
– Toivon, että budjettikaton takia Red Bull joutuu jossain vaiheessa lopettamaan kehitystyön. Muuten en ymmärrä, miten he sen tekevät, Binotto vihjaa.
Ferrari on puhunut kauden ensimmäisen suuren päivityspaketin tulosta seuraavaksi vuorossa olevaan Barcelonan kisaan. Tiimi toivoo sen keikauttavan jälleen voimasuhteita.
Ferrarilla Maurizio Arrivaben aikana lehdistöpäällikkönä työskennellyt Alberto Antonini uskoo juuri kulukaton ratkaisevan paljon kärkitallien välillä.
– Tästä eteenpäin Ferrarin ja Red Bullin taistelu elää lähes täysin kyvystä kehittyä tällä loputtomalla kaudella, joka meillä on edessämme, Antonini kirjoittaa Formula Passion -sivuston blogissaan.
– Peli pelataan nyt teknisen kehityksen alueella, jossa hyvästä projektista voidaan tehdä peto. Voi olla, ettei Leclercin 19 pisteen ero Maxiin tarkoita mitään tai sitten se tarkoittaa kaikkea.