Kimi Räikkönen lausui uuden äärellä olevalle tallilleen varoituksen sanan: veteraani ei ole vakuuttunut F1:n suunnasta – "Hyvin monet ihmiset luottavat siihen aivan liikaa"

Alfa Romeon F1-tallin tehtaalla Hinwilissä on käynnissä tärkeä projekti. Vuosia jatkunut simulaattorin rakennus- ja kehitystyö on vähitellen loppusuoralla.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Australian GP suorana 13.-15.3.
Pe: 1. harjoitukset klo 02.55, 2. harjoitukset klo 06.55
La: 3. harjoitukset klo 04.55, aika-ajot klo 07.55, ennakkotunnelmat klo 07.00
Su: Australian GP klo 07.05, ennakkotunnelmat klo 06.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Ilman nykyaikaista simulaattoria Alfa Romeo on taistellut kilpakumppaneihinsa nähden toinen käsi selän taakse sidottuna.

Teknisen johtajan Jan Monchaux'n mukaan simulaattorin valmistuminen vie vielä ainakin vuoden, mahdollisesti puolitoista. Mutta talli on jo selkeästi voiton puolella.

– Joillakin isoilla talleilla meni kymmenen vuotta saada se kuntoon. Teknologia on nyt edistyksellisempää ja älykkäämpää kuin kymmenen vuotta sitten. Ehkä pystymme käyttämäään sitä joissain yksittäisissä asioissa jo aiemmin, aivan kuten käytämme nyt jo muita simulaatiotyökalujamme, Monchaux sanoi helmikuussa Autosportin mukaan.

– Prosessi on pitkä, koska simulaattori täytyy kytkeä todellisuuteen ja varmistaa, että se, mitä kuljettajat tuntevat tässä isossa ja kalliissa PlayStationissa, tuntuu realistiselta ja sen voi yhdistää siihen, mitä he tuntevat oikeassa autossa.

Simulaattorin kehitystyöstä on vastuussa ennen muuta Alfa Romeon kolmoskuljettajaksi hankittu Robert Kubica. Talli ajatti Kubicaa talvitesteissä kahtena aamupäivänä, ja taustalla oli se, että hänelle haluttiin tarjota kehitystyötä varten vertailukohta oikeaan autoon.

– Olemme tallina vasta simulaattoritaipaleen alussa. Meidän täytyy yrittää kehittää simulaattoria parhaamme mukaan, ja se vie aikaa. Kokemuksesta tiedän, että täytyy olla todella kärsivällinen, mutta F1:ssä se on vaikeaa, kun kilpailua käydään paitsi radalla myös tehtailla, Kubica sanoi Autosportin mukaan.

Erityisesti Kimi Räikkösen voisi kuvitella olevan tyytyväinen siihen, että simulaattorityöt ovat Kubican harteilla. Räikkönen ei tunnetusti ole simulaattoreiden suurin ystävä, mutta hän sanoo sentään nähneensä Alfa Romeon uuden simulaattorin.

– Sitä kehitetään edelleen. Menee vielä melko pitkään ennen kuin se voi todella auttaa meitä. Simulaattorin valmistelu on pitkä prosessi kaikissa talleissa, Räikkönen sanoi Blick-lehden konkaritoimittajan Roger Benoit'n haastattelussa.

19 vuotta sitten kuninkuusluokassa debytoinut Räikkönen on nähnyt uransa aikana hyvin läheltä sen teknisen ja teknologisen murroksen, mikä F1:ssä on tapahtunut. Hän varoittaakin ihmisiä uskomasta sokeasti simulaattorin kaltaisiin nykyaikaisiin työkaluihin.

Tärkeimmät asiat tehdään edelleen radalla.

– Pieniä yksityiskohtia on vaikea havaita simulaattorissa. Toisinaan tuntuu siltä, että hyvin monet ihmiset luottavat siihen aivan liikaa. Ensi vuoden jousituksia testataan jo, ja sitten tehdään päätös, mikä niistä on paras. Mielestäni se on hullua, koska siinä saattaa mennä äkkiä väärään suuntaan. Riippumatta siitä, miten paljon käytetään rahaa, totuus ja oikea tunne käy ilmi vasta radalla.

Monet muistavat Räikkösen simulaattorisuhteeseen liittyen tilanteen vuoden 2014 Malesian GP:n alla järjestetystä lehdistötilaisuudesta. Räikkönen oli palannut Ferrarille, ja kauden avausosakilpailu oli sujunut tallilta enemmän tai vähemmän surkeasti.

Suomalaistoimittaja Heikki Kulta kysyi Malesiassa Räikköseltä, oliko tätä houkuttanut piipahtaa simulaattorissa hakemassa parempia säätöjä.

– Ei, Räikkönen tuhahti.

Monia nauratti, mutta Maranellossa hymynkareesta ei ollut tietoakaan. Kaikki Ferrarilla tiesivät, että uuden hybridimoottorin kanssa oli epäonnistuttu ja edessä olisi pitkä ja raskas kausi.

Räikkönen on toki myöntänyt, että simulaattorista voi joskus olla myös hyötyä. Sen avulla vaikkapa uuteen talliin siirtyvä kuljettaja kykenee helposti ja nopeasti tutustumaan uuden autonsa järjestelmiin ja erilaisiin toimintoihin.

Lue myös:

    Uusimmat