Suuret organisaatiomuutokset ja rajusti muuttuvat säännöt ovat huono yhtälö Ferrarin F1-tiimin ratkaistavaksi, näkee MTV Sportin F1-asiantuntija Ossi Oikarinen.
Ferrari päätti kauden 2016 valmistajien MM-sarjan kolmossijalla. Viime kauden kolme osakilpailuvoittoa vaihtuivat jo toiseen voitottomaan kauteen kolmen vuoden sisällä. Kuskien MM-pisteissä Sebastian Vettel oli neljäs ja Kimi Räikkönen kuudes.
Suomalaiskuskin vuosi sai kuitenkin positiivisen sävyn, kun aika-ajosijoituksissa viime vuosien ronskit tappiot omille tallikavereille vaihtuivat tällä kaudella Räikkösen hienoiseen 11-10-voittoon Vettelistä.
– Kimin kausi oli aika-ajojen puitteissa oli paljon parempi kuin viime vuosi. Hän pystyi lyömään Vettelin paljon useammassa aika-ajossa ja näyttämään, että sitä vauhtia on. Viime vuonna se näytti aika heikolta, mutta tänä vuonna oli paljon parempi, Oikarinen toteaa.
– Kisavauhtikin oli ihan kohtuullista, mutta välillä tuli sellaisia kisoja, joissa Ferrari ajatti Kimiä kovilla renkailla eikä vauhtia vain löytynyt. Se nähtiin muutamissa viimeisissä kisoissa, että kun Kimin laittaa kovemmalle seokselle, ei vain yksinkertaisesti löydy auto-kuljettaja-yhdistelmästä riittävästi vauhtia.
Ovet paukkuivat kesällä
Maranellossa kävi kesällä viima ovista ja ikkunoista, kun Mattia Binotto korvasi James Allisonin teknisen johtajan paikalla ja miehiä vaihtui useissa muissakin tehtävissä. Uuden toimintajärjestyksen saavuttaminen vie aikansa, mutta Ferrarilla on samalla muitakin haasteita ratkaistavanaan.
– Toinen ongelma on, että tähän tulee vielä suuret sääntömuutokset samaan väliin. Toivotaan, että he saavat hyvän auton ensi vuodelle, muttei toistaiseksi ei ainakaan ole ollut mitään merkkiä, joka sanoisi, että Ferrari on nousemassa, Oikarinen sanoo.
Ensi kaudella autot ja renkaat levenevät, mikä lisää aerodynaamisen pidon myötä mutkanopeuksia huomattavasti.
– Toimivan työilmapiirin ja seesteisyyden löytäminen on varmasti haasteellista, koska aina kun porukka vaihtuu, jako menee uusiksi ja joudutaan miettimään, kuka tekee mitäkin. Vanhat työtehtävät voivat jäädä joltain hoitamatta.
– Siinä on aina tietysti jonkinlainen mahdollisuus, mutta myös riski, että etenkin sääntöjen murroksessa ei saada ihan parasta irti porukasta.
Itsekin Maranellossa testitiimin päällikkönä töitä tehneenä Oikarinen tuntee tallin työtavat. Yhdeksi selitykseksi Ferrarin ongelmiin on tarjottu jatkuvasti vahvistuvaa italialaisuutta. F1-maailma toimii pitkälti Britanniassa sijaitsevien tehtaiden kautta. Myös kaikilla ei-englantilaisille tiimeillä on yksikkönsä Englannissa.
– Ei italialaisuus ole este menestykselle, mutta se on, jos koko ajan vaihdetaan porukkaa. Silloin ihmisillä on koko ajan pelko päällä, että milloinkohan oma tuoli alkaa heilumaan eikä välttämättä uskalleta toimia niin vapautuneesti ja pelataan vähän liian varman päälle, Oikarinen kertoo.