Toni Vilander valottaa: Ferrarilla nähtiin rajuja tunteenpurkauksia – "Maurilta loppui latu"

C Moren F1-asiantuntija Toni Vilander valottaa, että Ferrarilla nähtiin Maurizio Arrivabenen tallipäällikköaikoina ajoittain varsin rajuja sisäisiä tunteenpurkauksia.

Ferrari ilmoitti maanantaina, että italialainen Arrivabene ei jatka tallipäällikön tehtävissä. Hänen tilalleen nostettiin tallin teknisenä johtajana työskennellyt sveitsiläinen Mattia Binotto.

– Tällaista oli ilmassa. Kauden aikana oli sellaista tunnelmaa, ettei Ferrarilla ollut paras mahdollinen työympäristö. Oli henkilökemioiden kanssa ongelmaa, Vilander kommentoi.

– Sain kauden aikana sellaista tietoa, että palavereissa ja tiimin keskinäisissä jutuissa, joissa on ollut paljonkin henkilökuntaa paikalla, on ollut aika voimakkaitakin tunteenpurkauksia. On menty ihan siinä rajoilla, onko se ollut tarpeellista. Ne purkaukset ovat olleet kovia kovassa painetilassa – on ollut turhautumista kisojen jälkeen.

Binotto on jo Ferrarin neljäs tallipomo viiden vuoden sisään. "Rauta-Mauriksi" kutsuttu Arrivabene ehti toimia Ferrarin peräsimessä marraskuusta 2014 lähtien.

– Oli iso juttu, että Ferrari lähti vaihtamaan tallipäällikköä jälleen kerran. Vaihtuvuutta on ollut aika paljon, jos mietitään Ferrarin historiaa. 

Oliko Ferrarin tehtävä valinta: jos he pitävät Arrivabenen, Binotto lähtee, tai toisinpäin?

– Se on mahdollista kyllä, koska minulla on henkilökemia-asioista sellainen käsitys. Binoton ja Arrivabenen välit eivät ole olleet kauhean hyvät, ja Arrivabenen mahdollinen sivuun siirtäminen on ollut mediassa tapetilla jo hyvin pitkään. Formula ykkösissä huhuja on paljon, mutta kun joku asia jatkuu ja jatkuu, jotain on taustallakin. Aina jotain vihiä tulee median suuntaan. Ei tämä ole ollut mikään viikon juttu, vaan pidempi prosessi, joka on lähtenyt kauden aikaan muotoutumaan tähän suuntaan.

"Raju tulos tai ulos -meininki"

Vilander arvioi tallipäällikkövaihdoksen juontavan juurensa pitkälti Ferrarin suoritustasosta, johon ei ole oltu tyytyväisiä. Ferrari oli Vilanderin analyysin mukaan useissa kohtaa kautta selkeästi mestaritalli Mercedestä nopeampi, mutta tulos sakkasi: Lewis Hamilton ja Mercedes nappasivat kuski- ja tallimestaruudet selkeästi nimiinsä.

– Viime kaudella oli vaiheita, jolloin Ferrarin auto oli koko porukan nopein, mutta ei pystytty voittamaan kisoja. Tuli pienimuotoinen hätä, että jotenkin tämä pystytään mokaamaan. Hyvin usein tapahtui sellaisia asioita, että vaikka Mercedeksen kierrosaika ei ollut kaikkein nopein, he pystyivät kääntämään kisoja. Tuntui ajoittain, että Mersu itsekin yllättyi, miten he pystyivät tämän voittamaan.

– Uskonkin, että tallipäällikön vaihtaminen kumpuaa tulosten uupumisesta. On ollut aika raju tulos tai ulos -meininki – ja tulos, jota haetaan, on ainoastaan voitto ja mestaruudet. Kun siihen ei päästy, jonkun piti kantaa vastuu ja astua sivuun. Maurilla loppui latu.

"Hyvin sulkeutunutta"

Vilander niputtaa Arrivabenen Ferrari-perinnön kaksijakoiseksi: talli nosti tasoaan radalla ja nousi jälleen taistelemaan vahvasti voitoista ja jopa mestaruuksista, mutta käpertyi samalla sisäänpäin.

– Näin tietynlaisen muutoksen. Ferrarin toiminta on ollut hyvin sulkeutunutta ja median kantilta hämmästystäkin aiheuttavaa. On pitkiä kommunikointikatkoksia; saattaa olla kuukausia, ettei kommentoida jotain asiaa. Mennään vahvalla Ferrarin profiililla ja koetaan, ettei mediaa tarvita, vaan se juttu tulee automaattisesti.

Vilanderin mukaan viimeiset viisi kuljettajien ja tallien maailmanmestaruutta kahminut Mercedes-talli on ollut suorastaan vastakohta Ferrarin toiminnalle.

– Mersulla kaikki on hyvin selkeää, ihmiset ovat hyvin saatavilla ja saadaan hyvin haastatteluita. Vaikka Ferrari sai auton suorituskykyyn radalla selkeän tasonnousun, muussa Ferrarin kulttuurissa ja perinnössä on menty takapakkia sulkeutuneisuuden ja ajoittain erikoistenkin toimintatapojen myötä.

Arrivabene saa silti Vilanderilta kehuja vastuunkannostaan.

– Hän antoi muiden tehdä päätöksiä ja ratkaisuja, jakoi vastuuta ja median edessä sitä myös kantoi. Hän pyysi työrauhaa alaisilleen ja sanoi, että hän on se, jota saa kiusata tai muuten syytellä. 

– Organisaatio on niin iso, että tallipäällikkö ei tee kisataktiikkaa tai suunnittele autoa. Hän johtaa joukkoa ja on hyvin paljon median edessä esillä. Hänen tehtävänään on ehdottaa ja haalia jokaiselle osa-alueelle parhaat työntekijät ja tehdä sitä kautta niin sanotusti se joukkue: luoda työympäristö sellaiseksi, että he pystyvät menestymään ja voittamaan. Tulos ei ollut kuitenkaan riittävä.

Lue myös:

    Uusimmat