Ferrarin entisen presidentin Luca di Montezemolon mukaan italialaistalli teki kohtalokkaan virheen jo vuosia sitten, minkä vaikutukset näkyvät vielä tänä päivänäkin. Di Montezemolo mainitsee myös henkilöstövirheet, joita italialaistalli on tehnyt vuosien saatossa.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Italian GP suorana 4.-6.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Ferrari on ollut otsikoissa koko alkukauden ajan sen heikon suorituskyvyn takia. Romahdus on ollut merkittävä, sillä vielä viime kaudella Ferrari napsi voittoja Charles Leclercin ja Sebastian Vettelin johdolla.
Viime viikonloppuna Belgiassa Leclerc ja Vettel jäivät molemmat pistesijojen ulkopuolelle. Näin ei ollut käynyt kertaakaan viimeisten kymmenen vuoden aikana.
Ferrarin isoimmat ongelmat ovat liittyneet heikkoon moottoriin. Tämä on heijastunut myös sen asiakastalleihin Alfa Romeoon ja Haasiin.
Pitkään Ferrarin johdossa toimineen Luca di Montezemolon mukaan italialaisyhtiön pahin virhe tapahtui jo ennen vuotta 2014.
Tuolloin F1:ssä siirryttiin hybridiaikakauteen.
– Aliarvioimme pahasti sen, miten monimutkainen uusi voimayksikkö on, di Montezemolo myöntää RTL:lle.
– Toisin kuin Saksassa, Italiassa ei ollut tuolloin vielä minkäänlaista hybridikulttuuria.
Ongelma vain paheni, kun Ferrarin johto meni uusiksi.
Di Montezemolo jätti Ferrarin, tarkemmin sen taustayhtiön Fiatin hallituksen puheenjohtajan paikan vuonna 2010.
Muutamaa vuotta myöhemmin Ferrarin F1-tallin nokkamies vaihtui. Usean vuoden ajan tehtävää hoitanut Stefano Domenicali siirtyi sivuun vuonna 2014.
– Ferrarin johtoon tuli henkilöitä, joilla ei ollut joko aiempaa kokemusta tai ylipäätänsä minkäänlaista formulaosaamista. He luulivat, että asiat hoituisivat tuosta noin vain, ja että Ferrari palaisi hetkessä voittokantaan, di Montezemolo sanoo.
Di Montezemolo nostaa esille erityisesti yhden nimen: James Allisonin.
– Oli iso virhe päästää hänet menemään, Ferrarin ex-pomo myöntää.
Allison työskenteli Ferrarilla 2000-luvun alussa sekä uudelleen vuosina 2013-16. Hän päätti vetäytyä teknisen johtajan tehtävästä vaimonsa kuoleman jälkeen.
Helmikuussa 2017 Allison siirtyi Mercedekselle, tekniseksi päälliköksi. Allison on ollut yksi Mercedeksen kulmakivistä sen menestysvuosien aikana.
– Voin nimetä hänet ja monta muutakin. He siirsivät katuautopuolen insinöörejä F1:iin. Formuloiden puolella tarvitaan kuitenkin aivan erilaista osaamista, di Montezemolo sanoo Ferrarin virheistä.
Viime kaudella Ferrari loisti ennen loppuvuoden moottorijupakkaa. Red Bullin tekemän protestin ja kansainvälisen autoliiton FIA:n päätöksen jälkeen Ferrari ei ole voittanut yhtään kisaa. Samalla sen etulyöntiasema moottoripuolella on kadonnut kokonaan.