Ferrarin nykytila iski synkkänä yllätyksenä Sebastian Vettelin kasvoille – johtuuko hidastuminen salatusta sopimuksesta FIA:n kanssa?

Kaikki Ferrarin moottoreilla varustetut F1-tallit suoriutuivat lauantain aika-ajoista heikommin kuin viime kaudella Itävallassa. Niin Ferrari, Haas kuin Kimi Räikkösen Alfa Romeokin olivat edellistä vuotta hitaampia Itävallan aika-ajossa.

Kun Räikkönen joutui tyytymään koko lähtösuoran toiseksi huonoimpaan starttiruutuun eli 19. sijaan aika-ajossa, paljon paremmin ei mennyt suurtallin Ferrarin Sebastian Vettelillä, joka jäi Spielbergissä kymmenen parhaan kuljettajan ulkopuolelle ja ulos viimeisestä aika-ajo-osiosta.

Ruutuun 11 juuttuneen saksalaiskuskin mukaan Ferrarin heikko suoritustaso tuli tallille yllätyksenä.

– Tietenkin se oli yllätys. Luulimme, että meillä on hieman enemmän annettavaa. Näytti kuitenkin siltä, että muut olivatkin ajaneet harjoituksissa suuremmalla polttoainemäärällä ja konservatiivisemmin, Vettel tuumaili aika-ajon jälkeen.

– En ollut kovinkaan tyytyväinen autoon. Mutkien sisääntulovaiheessa oli enemmän yliohjautuvuutta kuin olisin halunnut. Huomenna tilanne on kuitenkin eri, ja uskon, että se sopii meille paremmin, kun rata muuttuu vielä vähän lämpimämmäksi.

– Kisa on pitkä ja kisavaiheessa olemme mielestäni hieman parempia (kuin aika-ajossa). Uskon, että saamme hieman hilattua itseämme eteenpäin ja kerättyä tärkeitä pisteitä, Vettel päätti.

Vettel ei sitä haastattelussa ääneen sanonut, mutta Ferrarin odotettua heikomman menestyksen syynä vaikuttaa ainakin osittain olleen auton voimayksikön heikkous, sillä vain Ferrarin moottoreita käyttäneet tallit olivat edelliskautta hitaampia lauantaina.

Myös data Ferrarin voimayksiköllä ajavien tallien suoranopeudesta tukee teoriaa valtavasta moottoriongelmasta.

Salainen sopimus FIA:n kanssa syypää muutokseen?

Mikä on sitten muuttunut viime kaudesta? Ferrarin moottorin sääntöjenvastaisuudesta nousi useita kysymyksiä viime kaudella, ja asia ratkottiin lopulta alkuvuodesta suljettujen ovien takana tallin ja Kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n keskinäisessä tapaamisessa.

Ferrarin ja FIA:n välisen sopimuksen sisältö on yhä salainen, mutta siitä tihkuneiden tietojen mukaan talli todella käytti sääntöjen kirjainta rikkoneita keinoja voimayksikössään viime kaudella.

Yksinkertaisin selitys ilmiölle onkin se, että Ferrari on kaikessa hiljaisuudessa joutunut luopumaan sille viime kauden edun tuoneesta innovaatiostaan, minkä vuoksi sen moottori juuri nyt heikompi kuin viime vuonna.

Viime vuoden kisassa Ferrarin Charles Leclerc ajoi paalupaikalle. Lauantaina monacolaisen oli tyytyminen seitsemänteen lähtöruutuun.

Lue myös:

    Uusimmat