Sunnuntaina ajettu Unkarin GP sujui Kimi Räikkösen edustamalta Alfa Romeolta tuloksellisesti alakanttiin, mutta tallipäällikkö Frederic Vasseurin mukaan viikonloppu ei ollut niin huono kuin sijoitukset antavat ymmärtää.
LUE MYÖS: Mercedeksen ottama riski aiheutti tallissa sekaannusta: tappio Kimi Räikköselle jyskyttää yhä Lewis Hamiltonin päässä – "Tiedättehän sen"
LUE MYÖS: Mercedes ihasteli Valtteri Bottaksen kisailmettä – "Miehet, mikä estää teitä näyttämästä tältä?"
Alfa Romeon C39-auto on ollut kauden kolmessa ensimmäisessä aika-ajossa todella heikko. Alkukauden aallonpohja koettiin tältä osin lauantaina Unkarissa, kun Antonio Giovinazzi jäi toiseksi viimeiseen, 19. lähtöruuduun ja Kimi Räikkönen oli koko joukon viimeinen.
Sunnuntain kilpailussa Räikkönen nousi lopulta 15:nneksi, kun Haasin Romain Grosjean sai kilpailun jälkeen 10 sekunnin aikasakon. Giovinazzi oli 17:s. Ruutulipulle asti ajoi kaikkiaan 18 kuljettajaa.
Räikkönen summasi viikonloppunsa sunnuntain tv-haastattelussa lyhyesti ja ytimekkäästi, mutta tallinsa tiedotteessa suomalainen oli hieman monisanaisempi.
– Kisa ei ollut minun kohdallani kovin kiireinen. Kun lähdimme joukon hänniltä, meillä oli vaikea työ edessämme. Teimme sen, minkä pystyimme, mutta se ei riittänyt pisteille. Vauhtimme ei ollut lainkaan huonoa. Nousin alussa muutaman sijan, mutta rangaistukseni pudotti minut takaisin hännille, Räikkönen kertasi.
Räikköselle langetettiin viiden sekunnin aikaskko, kun hän asetti autonsa lähtöruutuun virheellisesti.
– Lähtöruudukko oli melko liukas. Menin hieman pitkäksi, eikä minulla ollut enää aikaa peruuttaa. Olisimme voineet sijoittua muutaman pykälän paremmin, joten sikäli se oli harmi.
– Meillä on paljon työtä siinä, että saamme parannettua autoamme aika-ajoihin, mutta voimme olla tyytyväisiä suorituskykyymme sunnuntaisin.
Kilpailuvauhdin osalta Alfa Romeon trendi jatkui siis Unkarissa hyvin samanlaisena kuin kahtena edellisenä viikonloppuna Itävallassa. Tallipäällikkö Vasseur vahvistaa tämän näkemyksen.
– Lopputulos on pettymys, mutta se on datan perusteella hyvin selvää, että auto oli kilpailukykyisempi kuin sijoituksemme antavat ymmärtää. Meillä oli riittävästi vauhtia haastaaksemme kovimmat kilpailijamme ja myös joitain meitä nopeampia autoja, mutta kun joutuu lähtemään takaa, siitä on omat haittansa, Vasseur sanoi.
Lähtöruudun merkitys korostuu Hungaroringin radalla erityisesti, sillä siellä on tunnetusti todella vaikea ohittaa.
– Molemmat autot olivat hyvässä vauhdissa, ja pienellä onnella olisimme voineet saavuttaa muutaman MM-pisteen. Kimin rangaistus ja Antonion ongelmat pehmeällä renkaalla olivat kuitenkin liikaa. Paremmalla aika-ajolla olisimme olleet taistelemassa pisteistä.