Syökö Ferrarin heikko moottori Alfa Romeon suorituskyvyn? Kimi Räikkönen puhui varovaiseen sävyyn

Kimi Räikkösen 18. F1-kausi alkoi viime viikonloppuna Itävallassa keskeytyksellä, kun hänen autonsa oikea etupyörä irtosi pian toisen varikkopysähdyksen jälkeen. Tulevana viikonloppuna Räikkönen ja Alfa Romeo yrittävät saavuttaa samaisella Red Bull Ringillä paremman tuloksen, erityisesti aika-ajoissa.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Steiermarkin GP Itävallassa suorana 10.-12.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Steiermarkin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Kauden ensimmäinen aika-ajo oli tallin kannalta murheellinen. Räikkönen jäi toiseksi viimeiseksi, tallikaveri Antonio Giovinazzi oli vain yhden pykälän ylempänä. Jopa George Russell ylsi Alfa-kaksikon edelle viime vuosina heittopussin asemaan jääneen Williams-tallin autolla.

Sunnuntaina Alfa Romeon vauhti oli jo huomattavasti parempaa, ja Giovinazzi kuittasi 9. sijalla kaksi MM-pistettä.

– Tuntui siltä, että olimme parempia kisassa kuin aika-ajossa. En usko, että saimme aika-ajosta parasta irti. Emme olleet kaukana siitä, missä olisimme halunneet olla. Yleisesti ottaen meidän pitää parantaa siellä ja täällä, yrittää löytää se, miten auto voi olla niin nopea kuin mahdollista. Meillä on joitakin ideoita tälle viikonlopulle. Katsotaan, pystymmekö parantamaan autoa ja saamaan vähän parempia tuloksia, Räikkönen tuumi torstain lehdistötilaisuudessa.

Lehidstötilaisuutta vetänyt Tom Clarkson kysyi tässä välissä, voisiko Räikkönen täsmentää, millä osa-alueella autoa pitää parantaa eniten.

– Kierroksen varrella, Räikkönen murjaisi ensin mutta jatkoi sitten:

– Aina voi parantaa siellä ja täällä. Meillä on mielessämme joitakin parannuksia, joita voimme tehdä säätöihin liittyen. Emme nähdäkseni maksimoineet auton potentiaalia. Yritämme tehdä sen nyt.

Missä vika?

Alfa Romeon heikko suorituskyky aika-ajoissa on yhdistetty heidän käyttämäänsä Ferrarin moottoriin. FIA tutki Ferrarin moottoria viime kauden lopulla ja talven aikana, kunnes talvitestien päätteeksi tiedotettiin, että moottorista oli löytynyt jotain.

Mutta kukaan ei ole tähän päivään mennessä vahvistanut, mitä tämä "jotain" on, ja tämä FIAn toimintatapa on herättänyt voimakasta kritiikkiä muissa talleissa; jos Ferrarin moottori on ollut sääntöjen vastainen, heitä pitäisi muiden tallien mielestä rangaista.

Viime viikon aika-ajoissa oli nähtävissä, että Ferrarin moottoria käyttävät autot olivat kautta linjan heikompia kuin vuosi sitten. Alfa Romeo oli aika-ajoissa 1,119 sekuntia hitaampi kuin vuosi sitten, Ferrari 0,920 sekuntia ja Haas 0,619 sekuntia.

Vertailun vuoksi: Red Bull hävisi vuoden takaiselle noteeraukselleen 0,038 sekuntia, mutta kuusi muuta tallia olivat kaikki viime vuotta nopeampia.

Räikkönen ei halua vetää entistä työnantajaansa kölin ali.

– Totta kai tiedämme, mitä meillä on käytettävissä miltäkin auton osa-alueelta, ja niiden kanssa on tultava toimeen. Yritetään parantaa ja saada paras irti niistä. Paljon on kaikkia spekulaatioita, mutta eipä niihin hyödytä lähteä mukaan. Yritetään tehdä paras sillä, mitä meillä on, Räikkönen sanoi C Moren haastattelussa.

"Hitaampia suorilla"

Haas-kuljettajien Kevin Magnussenin ja Romain Grosjeanin lausunnot olivat Räikköstä suorasukaisempia.

– Näemme, että olemme suorilla hitaampia kuin viime vuonna. En tiedä, tiedämmekö varmasti, miksi näin on, Magnussen sanoi lehdistötilaisuudessa.

– Näyttää siltä, että aika-ajomoodi ei ole niin vahva kuin se oli aiemmin, Grosjean sanoi.

Lue myös:

    Uusimmat