Ferrarin tallipäällikkö Maurizio Arrivabene kertoo tiiminsä insinöörien lytänneen ehdotukset F1:n uudesta autonsuunnittelusta. On mahdollista, että Ferrari voisi jättää F1-sarjan 2021.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Singaporen GP viikonloppuna
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Singaporen GP klo 15.00, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Formula ykkösten kaupallinen omistaja Liberty Media haluaa Kansainvälisen Autoliiton FIA:n kanssa yksinkertaistaa F1-autojen suunnittelua kulujen leikkaamiseksi. Autoista halutaan myös näyttävämmän näköisiä.
F1:n kilpailullisista asioista vastaava johtaja Ross Brawn julkaisi aiemmin viikolla Singaporessa konseptikuvia, miltä F1-autot voisivat 2021 näyttää. F1-faneilta on tullut positiivista palautetta, mutta Arrivabenen mukaan Ferrarin insinöörit lyttäsivät ehdotukset täysin.
Insinööripalaute ei ollut kovinkaan mairittelevaa.
– Katselin uusia autoja pari päivää sitten Rossin (Brawn) esityksessä. Se oli hyvä esitys. Kysyin insinööreiltämme mielipidettä. He sanoivat, että oli vähemmän vaikuttava heidän mielestään, vähän kuin vanha Champ Car (CART, IndyCar), mutta se oli vain esitys, Arrivabene sanoi.
Champ Car-nimitystä käytettiin Indy-formuloista 1979-2007. Champ Car-autojen tekniikka oli huomattavasti yksinkertaisempaa kuin F1-autoissa.
Arrivabene toisti Ferrarin aiemman kannan. F1-sarjan kuluja ei saisi leikata autojen teknologian kustannuksella. Jos uudet säännöt sopivat Ferrarin tavoitteisiin, jatkohaluja varmasti löytyy.
– Tavoitteena on, että kaikki säästäisivät rahaa. Kysymys ei kuulu miten, kysymys kuuluu kuinka? Miten haluamme pitää F1:n moottoriurheilun huippuna? Miten kehittäisimme autoja, että ne olisivat yleisön mielestä kauniita? Se ei ole helppo kysymys. Jokainen kulkee toisinaan omilla teillään, mutta lopulta löydämme ratkaisun.
Formula ykkösten nykyinen osanottajasopimus (Concorde) päättyy kauden 2020 jälkeen. Arrivabene painottaa, ettei itse päätä, jatkaako Ferrari F1:ssä 2021 vai ei.
– Mitä tulevaisuuteen tulee, Concorde-sopimukseen, puhuin toimitusjohtajamme (Louis Carey Camillerin) kanssa. Päätös ei kuulu minulle. Se on strateginen päätös, joka koskee koko konsernia. Jos jollain tavalla tiettyä sopimusta ei oteta harkintaan, missä Ferrari on markkinoilla, Ferrarin DNA. Toistan, että se on strateginen päätös.
Arrivabenen mielipidettä kyllä kuunnellaan, mutta Ferrarin johto viime kädessä päättää.
– Tietysti välitän tietojani. Keskustelemme tästä, mutta hän (Camilleri) on henkilö, joka keskustelee asianosaisten henkilöjen kanssa.
Ferrari on vastustanut kulukattoa sekä rajoituksia aerodynaamiseen suunnitteluun. Insinöörien mielipide vanhasta Champ Car-autosta viittaa siihen, etteivät ehdotukset uudesta autonsuunnittelusta ole Ferrarin mieleen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.