F1-kausi 2019 saadaan pakettiin viikonloppuna Abu Dhabissa. Isossa kuvassa katseet ovat kääntyneet jo tulevaan, erityisesti vuoteen 2021, jolloin sarjaan tuodaan valtavia sääntömuutoksia. Tähän liittyen ilmoilla on ollut isoja uhkakuvia.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Kauden päättävä Abu Dhabin GP suorana 29.11.-1.12.
Pe: 1. harjoitukset klo 10.55, 2. harjoitukset klo 14.55
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Abu Dhabin GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
F1-tallien, itse sarjan ja kansainvälisen autoliiton FIA:n yhteinen Concorde-sopimus päättyy ensi vuoden lopulla. F1-sarjan oikeudet omistava Liberty Media julkaisi muutama viikko sitten suunnitelmia siitä, miten F1-autot muovautuvat uusien sääntömuutosten myötä. Samalla sarja ilmoitti kulukatosta, joka astuu voimaan kaudelle 2021.
LUE: Tältä näyttävät tulevat F1-autot! Muutoksia myös kisaviikonloppuihin, tallien kulutukseen ja päivityksillä taisteluun
Muutokset eivät ole herättäneet kaikkialla innostusta.
Gazzetta dello Sportin mukaan F1-sarjaa viime vuodet dominoinut Mercedes on turhautunut aiheeseen liittyen. Tarkka hermostumisen kohde on Ferrari, jolle on määritelty jo vuosikymmeniä sitten niin sanottu vetoomusoikeus. Tämä tarkoittaa sitä, että Ferrari voi laittaa kapuloita rattaisiin, mikäli se ei pidä jostain esitellyistä muutosideoista.
– Mercedes odotti, että Ferrari olisi edes jotenkin hangannut näitä isoja muutoksia vastaan, Gazzetta dello Sportin toimittaja Andrea Cremonesi kirjoitti.
– Sen sijaan Ferrari hyväksyi uudet säännöt, luultavasti siksi, koska he säilyttävät edelleen veto-oikeutensa. Tämä taas rikkoo heidän välejä Mercedeksen ja Red Bullin kanssa.
Sekä Mercedes että Red Bull ovat väläytelleet ratkaisua, jossa he jättäisivät F1-sarjan.
Cremonesin mukaan Mercedeksen kohdalla huhut voivat toteutua, sillä saksalaisvalmistaja ei pidä siitä, miten sillä ei ole Ferrarin tapaan etuoikeutta.
– Mercedes ei ole hallinnut vain viimeisiä kuutta vuotta. He ovat olleet merkittävässä asemassa siinä, miten F1:n brändi on kasvanut maailmanlaajuisesti.
– Huhut ovat nojanneet siihen, että Mercedes voisi jättää sarjan, jos heidän ja F1:n väliseen sopimukseen ei tehdä muutoksia. Mutta olisiko Mercedekselle järkevää jättää F1-sarja, vaikka heillä on voimassa olevat moottorisopimukset Williamsin ja McLarenin kanssa? Ei. Vaikuttaa siltä, että nämä huhut ovat enemmänkin pelotteita Liberty Mediaa kohtaan, jotta he tarjoaisivat parempaa sopimusta Mercedekselle, Gazzetta dello Sportin toimittaja Cremonesi avasi kuvion taustaa.