Paljastus F1-sarjan MM-taistoa järisyttäneestä rangaistuksesta: järjestelmä Renault'n käytössä vuosikausia

15:58img
C Moren F1-selostaja Niki Juusela kävi alkuviikosta läpi sarjan mielenkiintoisimpia puheenaiheita ennen Meksikon kisaviikonloppua.
Julkaistu 26.10.2019 07:48
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

@ossikarvonen

F1-talli Renault on käyttänyt rangaistuksen tuonutta jarrujärjestelmää jo vuosia, tiimipomo Cyril Abiteboul paljastaa. 

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Meksikon GP suorana 25.-27.10.
La: 3. harjoitukset klo 17.55, aika-ajot klo 20.55, ennakkotunnelmat klo 20.00
Su: Meksikon GP klo 21.05, ennakkotunnelmat klo 20.05

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Renault'n suoritus Japanin GP:ssä hylättiin reilu viikko kisan jälkeen, kun kansainvälinen autoliitto FIA tulkitsi, että tallin jarrujärjestelmä toimii myös kuljettajan avustimena. Tämä sotii sarjan kilpailusääntöjä vastaan.

LUE MYÖS: Nämä videot paljastivat F1-tallin vilpin: Renault-kohussa erikoisia käänteitä

Rangaistuksen takana oli Racing Point -tallin tekemä protesti. Renault-pomo Abiteboul kommentoi tapausta Meksikon GP:n yhteydessä.  

– En halua paljastaa yksityiskohtia, mutta se (jarrujärjestelmä) ei ole tältä vuodelta. Se on otettu käyttöön aiemmin, Abiteboul totesi medialle. 

– Olen siitä samaa mieltä, että se avustaa kuljettajaa, kuten olen sanonut jo aiemmin. Moni asia auttaa kuljettajaa, joten kaikkien on tunnustettava se, että tähän on suhtauduttava subjektiivisesti. Olemme käyttäneet sitä niin monen vuoden ajan, joten emme ajatelleet, että joku voisi kyseenalaistaa sen.

Juttu jatkuu kuvan alla. 7.10731522

Renault-kuski Nico Hülkenberg valmentajansa Martin Poolen ja tallipomo Cyril Abiteboulin kanssa Italian GP:ssä syyskuussa. 

Abiteboul halusi korostaa sitä, ettei heidän autonsa rikkonut teknisiä sääntöjä. Samalla ranskalaispomo kuitenkin myönsi, että kaikki pykälät ovat tärkeitä. 

– Kun formula ykköset kehittyvät, säännöistä tulee jatkuvasti monimutkaisemmat. Ne voivat joskus jopa olla ristiriidassa keskenään. Ehkä tämä tapaus on hieman sellainen. Varsinkin kuljettajan avustimiin liittyvät kilpailusäännöt ovat subjektiivisia. Mutta tuomaristo katsoi sen hyväksymiskelvottomaksi. Olkoon niin. 

LUE MYÖS: Häijyn F1-pelin taustat julki: kilpailijatiimiin kesken kauden loikannut työntekijä vuoti entisen työnantajansa keksinnön, mutta paljastus jäi torsoksi

Abiteboul on harmissaan varsinkin kuljettajiensa Daniel Ricciardon ja Nico Hülkenbergin puolesta. 

– Mielestäni tämä varjostaa kuljettajiemme suorituksia. Monet varmasti ajattelevat, että automme jarruttavat automaattisesti, mitä ne eivät todellakaan tee, Abiteboul summasi. 

Päätös oli Renault'lle raskas taistelussa MM-sarjan viidennestä paikasta. Se repäisi Suzukassa Toro Rossoon jo 18 pinnan eron, mutta hylkäyksen jälkeen ero pieneni kuuteen pisteeseen. Lisäksi Racing Point on 10 pinnan päässä. Jäljellä on neljä kilpailua.    

Lähde: gptoday.net

Tuoreimmat aiheesta

F1