Ferrarin päätös ottaa Charles Leclerc viidenneltä sijalta vielä kerran renkaidenvaihtoon Belgian GP:n lopussa epäonnistui pahasti, kun nopeimman kierrosajan sijaan monacolainen sortui ylinopeuteen varikkosuoralla.
Leclercin yritys nousta 15. lähtöruudusta palkintopallille koki ison kolauksen heti alkukierroksilla, kun etujarruihin takertunut kypärän visiirikalvo aiheutti ylikuumenemista. Se pilasi Ferrarin laatiman taktiikan eikä Leclerc pystynyt enää haastamaan kärkeä kisan aikana.
LUE MYÖS: Verstappen näki tv-ruudulta Hamiltonin aiheuttaman kolarin – kaivoi heti napakan kommentin lähimenneisyydestä
Toivottamassa tilanteessa Ferrari päätti kutsua Leclercin vielä kolmannen kerran varikolle, jotta tämä voisi uusilla pehmeillä renkailla yrittää viedä voittoon ajaneelta Max Verstappenilta kisan nopeimman kierrosajan ja siitä annettavan lisäpisteen.
Toisin kuitenkin kävi. Leclerc putosi yllättäen varikolta palatessaan Alpinen Fernando Alonson taakse, pääsi vielä viimeisellä kierroksella tämän ohi, mutta menetti lopulta hankkimansa viitossijan sorruttuaan vaivaisen 1 km/h ylinopeuteen varikkosuoralla.
Tallipäällikkö Mattia Binotton mukaan syynä ylinopeuteen oli sensorivirhe.
– Se oli todella, todella rajoilla. Emme käyttäneet normaaleja sensoreitamme, koska ne pettivät Maxin repäisykalvosta tulleen oikean etupyörän ylikuumenemisen takia eikä varajärjestelmämme tainnut olla niin tarkka, Binotto selvitti Autosportin mukaan.
Itse päätöstä riskeerata kisan viitossija nopeimman kierroksen takia Binotto ei pitänyt virheenä, vaikka lisäpisteen sijaan Leclerc hävisi episodin seurauksena kaksi lisää.
– Se oli kaiken kaikkiaan epäonninen tilanne. Emme me sen takia lopeta päätöksentekoa ja rohkeutta, vaan lähdemme hakemaan nopeinta kierrosta, kun olosuhteet sen sallivat.
– Siihen oli mahdollisuus, ja Fernandoon oli tarpeeksi marginaalia. Minusta se oli oikea päätös, ja tiesimme, että Fernandon kanssa tulisi tiukkaa. Sinun pitää olla urhea formula ykkösissä, Binotto kommentoi.