Finnair pohti mahdollisuutta avata kaukoreittejä niin, että niihin olisi lennetty Helsingin sijasta muualta Euroopasta. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT pani vastaan.
Finnair lentää tällä hetkellä vain noin 15 prosentilla kapasiteetistaan, ja henkilöstöstä noin 3 000 on lomautettuna. Kassavirran saamiseksi ja henkilöstön työllistämiseksi yhtiö kartoitti mahdollisuutta avata joitain kaukoreittejä niin, että niihin lennettäisiin muualta Euroopasta Helsingin sijasta.
Finnair ei kerro, mitä nämä lennot tarkalleen olisivat olleet, mutta niitä olisi lennetty tulevalla talvikaudella.
Suomen varsin tiukat matkustusrajoitukset vaikuttavat lentojen kysyntään.
– Olemme siksi kartoittaneet mitä mahdollisuuksia muualla olisi. Nämä lennot olisivat tulleet Helsingistä lennettävien lentojen päälle, ja siten työllistäneet lisää työntekijöitämme, ja toki tuoneet meille kaivattua kassavirtaa, sanoo Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist.
Finnairin työehtosopimukset lähtevät siitä, että lennot lennetään Helsingistä. Niiden toteuttaminen toisesta Euroopan kaupungista käsin olisi edellyttänyt määräaikaisia joustoja tiettyihin työehtosopimuksen kohtiin, jotta lennot olisi ollut mahdollista operoida ilman merkittäviä lisäkustannuksia.
– Tällaisten lentojen kannattava operointi olisi edellyttänyt määräaikaisia joustoja lentäjien ja matkustamohenkilöstön voimassa oleviin työehtosopimuksiin, joissa pitkille lennoille on määritelty lisäkustannuksia. Lentäjien kanssa joustoista päästiin sopimukseen, mutta AKT valitettavasti hylkäsi matkustamohenkilöstöä koskeneen ehdotuksen sopia määräaikaisista joustoista paikallisesti, Tallqvist kertoo.
Joustoesitystä olivat puoltaneet niin ammattiosaston toimikunta kuin AKT:n matkustamohenkilöstöjaosto.
– Tässä oli kyse määräaikaisista joustoista, joita olimme hakeneet voidaksemme toteuttaa lentoja, joilla lomautettuna olevia ihmisiä olisi saatu lisää työllistettyä, Tallqvist sanoo.
Lue myös: Matkailuala pelkää turismia suitsivaa maahantulomallia: "Jos tämä menee läpi, olemme pitkälle syksyyn vaikeuksissa"
AKT: ”Heikentäisi palkka- ja työehtoja”
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n mukaan se ei ole kieltänyt paikallista sopimista missään vaiheessa, kunhan se tehdään työehtosopimuksen sallimissa rajoissa. Ongelmaksi muodostui myös poikkeusluvan myöntäminen.
– AKT ry:n hallitus ei ole päättänyt siitä, että Finnair ei voisi tehdä paikallista sopimusta. Esitetty sopimusluonnos sisälsi kaksi sellaista kohtaa työehtosopimuksesta, joita ei voi sopia paikallisesti, sanoo AKT:n vt. puheenjohtaja Pekka Lehtonen.
Lehtonen kertoo AKT:n hallituksen päättäneen, että AKT ei anna poikkeuslupaa sopia edellä mainituista kohdista, kuten Finnairin työnantajapuolen tes-neuvottelijaosapuoli, Palvelualojen työnantajat Palta ry esitti.
– Poikkeuslupa tarkoittaa, että liitot olisivat tehneet työehtosopimukseen liittyvän pöytäkirjan, jossa kyseiset muutokset olisi sallittu. Kesken työehtosopimuskauden on harvinaista poiketa työehtosopimuksesta, varsinkin kun kyse on työehtosopimuksen heikentämisestä, Lehtonen sanoo.
Pääsääntöisesti muutokset tehdään työehtosopimusta uudistettaessa eli normaaleissa työehtosopimusneuvotteluissa.
– Finnairilla on edelleen mahdollisuus sopia kyseisiin lentoihin liittyviä asioita siinä määrin kuin työehtosopimus paikallisen sopimisen sallii, Lehtonen sanoo.
AKT:n hallitus käsitteli 23.6. Paltan esittämän työehtosopimuspöytäkirjan koskien Finnairilla noudatettavia työehtoja, jossa olisi annettu pääluottamusmiehelle valtuudet sopia määräajaksi paikallisesti työehtosopimuksen erillinen tuntikorvaus ja välilaskuttomat aikaero- ja kaukolennot, joiden suunniteltu työaika on vähintään 12 tuntia.
Matkustamohenkilöstöjaosto teki asiasta hallitukselle esityksen pöytäkirjan hyväksymisen puolesta, joskin jaosto ei ollut esityksestä yksimielinen. Jaoston puheenjohtaja esitteli pöytäkirjan hallitukselle perusteluineen.
AKT:n hallitus kävi pöytäkirjasta pitkän keskustelun ja hylkäsi esityksen.
– Koemme erikoisena Finnairin tavan lähestyä työntekijöitä. Osalle toistaiseksi voimassa olevalla lomautuksella olevista työntekijöistä tarjottaisiin mahdollisuutta tulla takaisin töihin, mutta heidän pitäisi heikentää palkka- ja työehtoja sen takia. Finnair on saanut mittavat tuet valtiolta tämän koronapandemian aikana, joten tuntuu kummalliselta, että pitää vielä tulla työntekijöidenkin palkkapussille, Lehtonen toteaa.
Lue myös: Matkailurajoitusten höllennykset avaavat reittejä ulkomaille – lentoja lisätään tilanteen mukaan, laivaliikenne vilkastuu
Satoja olisi voinut palata töihin
Finnairin alkuperäinen suunnitelma olisi toteutuessaan työllistänyt satoja finnairilaisia. Yhtiö on tilanteesta murheissaan.
– Suunnitellut kaukolennot olisivat toteutuessaan työllistäneet noin 400 finnairilaista, joten AKT:n kanta on meille luonnollisesti suuri pettymys. Suurin osa lentävästä henkilöstöstämme on ollut pitkään lomautettuna, kun matkustusrajoitustilanne on pitänyt lentämisen Helsingistä vähäisenä, Tallqvist sanoo.
Nyt yhtiö arvioi, onko tätä suunnitelmaa ylipäänsä mahdollista toteuttaa. Onko esimerkiksi vuokratyövoiman käyttö vaihtoehto?
– Mahdollisuus työllistää omaa, pitkään lomautettuna ollutta henkilökuntaa oli tärkeä osa suunnitelmaa, mutta se ei nyt valitettavasti saanut AKT:n hyväksyntää.